Alla inlägg den 26 augusti 2012

Av Kaela - 26 augusti 2012 20:24

En hoppfull och glad nyhet läser jag i Dagens Nyheter.

Man har hittatförändring i en viss gen i arvsmassan som gör att vissa patienter som drabbats av ALS lever längre än andra med sjukdomen.

Nu är arbetet i full gång med att få fram en bromsmedicin.

Många patiente lever bara ett par, tre år efter diagnos. Men vissa patienter lever betydligt längre, upp till tio år eller mer.

Underbart om det blir möjligt för alla att få en förlängd livstid!



Av Kaela - 26 augusti 2012 12:45

Visst undrar vi ibland över om pengarna vi sänder till olika insamlingar gör nytta - och vart de egentligen hamnar.

Om du väljer att skicka en slant till UNICEF kan du se här vad du är med om att skapa.



Av Kaela - 26 augusti 2012 09:14

 



Jag läste i tidningen att någon var död, någon som jag
kände till namnet.
Hon levde, som jag, skrev böcker, som jag, blev gammal,
och nu är hon död.

Tänk att nu vara död och ha lämnat bakom sig allt,
ångest, fasa och ensamhet, och den oförsonliga skulden.

Men en stor rättvisa ligger gömd på botten av tingen.
Alla har vi en nåd att vänta -- en gåva som ingen rövar.

Karin Boye


Denna dikt slår jag ofta upp och läser.

Den ger mig tröst när jag tycker att livet är svårt att förstå...att det finns en rättvisa gömd på botten av tingen...

Jag vill inte tvinga på någon min tolkning - men jag får alltid till mig orden ...där varje varför ska få sitt svar... när jag läser denna dikten

Av Kaela - 26 augusti 2012 07:45

 

Bilden lånad från AdLibris


En barnbok har länge legat på mitt nattduksbord och lyst och lockat - men det fanns de som låg över.

Igårkväll började jag läsa och kunde inte lägga ifrån mig den.


Boken heter: Vem kan älska Ella" och är skriven av Anette Skåhlberg.

Egentligen är det nog mera en barn eller ungdomsbok men även som gott och väl vuxen och lite till blev jag starkt berörd.

Och jag läste om boken att den är för alla - från sex år och uppåt.

En morgon när 91-åriga uteliggaren Elvira tar sig in i en trappuppgång för att värma sig hör hon ett ljud.

Hon lyssnar efter ljudet och går mot det och bakom trappan i en korg ligger en bebis!
På en skylt i korgen står det “Vem kan älska Ella?”

Elvira bestämmer sig för att hon är den som ska älska Ella!

Sex år gammal vaknar Ella en morgon av att Elvira inte går att väcka.


Frågan är - hittar Ella någon annan som kan älska henne.....

Mera berättar jag inte...


Men detta är en bok om kärlek och om att aldrig ge upp.

En sån bok som jag skulle ha använt som högläsningsbok för mina barn - om de ännu vore i den åldern.




Av Kaela - 26 augusti 2012 06:45

 



Vi kan resa jorden runt i jakten på det vackra, men om vi inte har det inom oss, kommer vi inte att finna det.


Ralph Waldo Emerson

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards