Alla inlägg den 29 augusti 2012

Av Kaela - 29 augusti 2012 13:00

 

Bilden lånad från adlibris



Om du hör någon ropa så är det jag.....så börjar den första meningen i Johanna Thydells bok: "Det fattas en tärning"


Huvudpersonen är en sextonårig flicka som försöker få sin tillvaro att hålla ihop genom att håla de flesta människor ifrån sig.
Boken är en ungdomsroman, men jag tycker det är en bok som även vi som hunnit en bit i livet har god behållning av.


Det har fattats någonting sedan pappan lämnade dem, men det blir som när de spelar Yatzy hemma hos mormodern då det faktiskt fattas en tärning.
Det går ändå.


Jag tycker mig ha sett Puck ibland på stan, på kvällen och kanske är det vad som Johanna Thydell gör så bra: hon lyfter fram en viss typ av människa, låter oss se något inifrån som vi tidigare bara sett utifrån.

Det som gör att jag gråter i slutet av boken,  är nog att hon lämnar ett "mellanrum" för läsaren att känna och tänka själv.


Här kan du köpa boken.

Men den går nog också att låna på bibliotek

Av Kaela - 29 augusti 2012 10:35

En artikel som gör mig riktigt upprörd läser jag i Dagens Nyheter.

En kvinna togs av polisen för att hon alltför långsamt flyttade sig när pollispiketen skulle fram - sedan körde de henne till stadens utkantoch släppte henne -  utan pengar och utan mobil!!!!????

Man borde stängas av en period - samt ha flera samtal med överordnad- om etik och bemötande -  när man som polis beter sig så här.


Av Kaela - 29 augusti 2012 08:22

Ovanligt få har svarat på månadens omröstning om vad vi gillar att semestern tar slut.De flesta svarade, som du kan se av resultatet - att de skulle vilja ha flera veckors semester till.

Tack till alla som röstat!



Semestern lider mot sitt slut för många av oss. Hur känner DU det inför att börja arbeta igen?
Tycker det ska bli skönt med rutiner 
  12.8 %
Ganska mätt på semester nu 
  8.5 %
Skulle vilja ha flera veckor till ledigt 
  34 %
Avskyvärt - jag älskar semester 
  25.5 %
Ser fram mot ett bra arbetsår 
  19.1 %

Totalt har 47 personer röstat. Omröstningen startade 2012-07-29 16:27

Av Kaela - 29 augusti 2012 06:00

 



Sikta aldrig på framgång om det är vad du vill ha; gör bara vad du tror på och älskar, så kommer det naturligt.


David Frost

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards