Alla inlägg under augusti 2012

Av Kaela - 8 augusti 2012 06:16

Enligt artikel i Svenska Dagbladet visar forskning att spädbarn kan lagra minnen.

Tidigare har an ju inte trott att det var så.

Däremot är det inte många av oss som senare i livet har minnen från den tiden.

Det sägs bero på att man då ännu inte har ett språk.

Men visst har vi alla funderat på om vissa saker som finns i oss kan vara minnen från just denna tid i livet.


Av Kaela - 8 augusti 2012 06:09

Dagens Nyheter skriver att ny forskning visar att styrketräning förebygger Duabets typ -2.

Studien ger inga svar på hur det är med kvinnor och styrketräning.

Man kan fråga sig varför.

Är man snäll kan man säga att det är få kvinnor som ägnar sig åt styrketräning.

Och - är man elak kan man säga att kvinnors hälsa inte är lika intressant för forskarna som den manliga

Av Kaela - 8 augusti 2012 06:01

 



Ensamhet och känslan av att vara oönskad är den grymmaste fattigdomen.


Moder Teresa

Av Kaela - 7 augusti 2012 17:39

När en person i Trelleborg skulle klippa sin gräsmatta fick han enligt artikel i Dagens Nyheter en mycket obehaglig överraskning.

I gräset låg en 50 kilos granat - enligt polisens teori laddad.

Troligtvis från andra världskriget.


Många fick evakueras när polisen skulle spränga granaten.


Av Kaela - 7 augusti 2012 06:23

Idag ska jag möta en man som snart fyller 101 år genom mitt arbete

Det ska bli spännande!

Tänk vilken samhällsomvandling han har varit med om.

Han föddes alltså 1911.

Mycket vatten har runnit under broarna och den stad han föddes i och bott i hela sitt liv ser mycket annorlunda ut idag gent emot då han var liten.

Av Kaela - 7 augusti 2012 06:10

Många friskolor har startat de senaste åren.

Samtidigt som elevantalet sjunker.

Det medför som Dagens Nyheter skriver i sin artikel att allt flera av dessa skolor går i konkurs.

Och det drabbar barnen.

Särskilt när det gäller gymnasieskolorna.

(Gåäller det grundskolan är ju alltid kommunen skyldig att se till att varje barn får skolgång)

Men även dessa barn drabbas ju eftersom de kanske mister kompisar och lärare som de trivs med.

Borde inte kommunerna vara mera restriktiva med att tillåta friskolor att etablera sig?
Många lockas ju av vinsterna.

Friskolorna får ju lika mycket pengar per elev som den kommunala skolan - men inte samma skyldigheter!

Och så kan mer eller mindre seriösa skolor komma till på grund av vinstintresset.

Det borde vara förbudet att göra vinst på våra barn och ungdomar!


Av Kaela - 7 augusti 2012 05:57

 



....kärleken är en ömtålig växt.

Man kan inte bara ta emot den och lämna den i en kruka i något hörn och tro att den klarar sig själv.

Man måste ständigt vattna den och se till att den får näring.


John Lennon

Av Kaela - 6 augusti 2012 21:01

 

Bilden lånad på AdLibris


Ibland - men inte alltid - läser jag en bok på en helg.

Denna helgen hade jag siktat in mig på en bok jag ficfick helt nyligen:" En bit av mitt hjärta lämnar jag kvar" av Diana Janse.

Redan titeln lockade mig.

Startade läsningen i en solstol på lördagsförmiddagen - och sen levde jag i denna bok helgen igenom - och tror att jag kan säga att författaren fått också mig att lämna kvar en bit av mitt hjärta i det Afganistan som Diana beskriver.

Diana är en ung svensk diplomat - och denna bok är hennes debut som författare.

En debut som lovar mycket för framtiden.


Hon övernattar i tältläger i öknen och blir allt mera desillusionerad ju flera möten hon får med den mycket patriarkaliska islamismen.

Hon skildrar inte och hon kan guvetvis inte skildra den afghanska verkligheten - men hon skildrar  den afghanska verkligheten sedd genom en ung svenska ögon.


Mitt i allt det svarta - svart i dubbel bemärkelse eftersom el ofta sakknas lyser Dianas humor som en slags befrielse från det alltför svåra.


Allra svårast har förstår kvinnorna och barnen det.


Jag kan varmt rekommendera boken som är en spännande samhällskildring av ett landsom vi lite till mans och kvinns vet väldigt lite om.




Du kan köpa boken här





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards