Alla inlägg den 10 september 2012

Av Kaela - 10 september 2012 22:04


 

Bilden lånad från Adlibris


Änglarösten  av Arnaldur Indridason är en isländsk deckare -  den tredje boken på svenska om Erlandur och hans kollegor vid den isländska polisen.

Tempot är oerhört långsamt och för mig känns det verkligen konstigt att jag tycker om det, men just i de här böckerna kan jag inte tänka mig något annat.

Jag ska inte berätta just något om boken för då är risken att jag förstör spänningen.

Bara berätta att man hittar jultomten mördad.

Det visar sig också att jultomten en gång i tiden var en firad barnstjärna.

Det var lite annorlunda att läsa en isländsk författare.

Ett land nära oss som vi inte vet så mycket om.

Tycker boken har givit mig en viss inblick

Boken hittade jag hos en kompis  - men man kan faktiskt ännu köpa den här.



Av Kaela - 10 september 2012 21:55

Härligt att läsa i Svenska Dagbladet om  Britta Karlén, 92 år, som fått  en ny hjärtklaff - och säger att hon fått ett helt nytt liv.

Det om något är tuffa tag!


I övrigt är artikeln kritisk mot att den mesta hjärtforskningen baseras på personer i 50-60 års åkldern.

Men om det kan medföra att man kan göra framgångsrika operationer även på betydligt äldre personer så kanske det ändå är så att olikheterna inte är så stora som artikeln befarar när den säger att personer över 80 år får sämre hjäertvård än medpatienter som är 20-30 år yngre.

Trots allt har ju andelen hjärtpatienter i hög ålder som opereras ökat!

Så vi gåt hoppas att vi är på rätt väg


Av Kaela - 10 september 2012 13:50


 



Det var en underbar morgon idag...daggen glittrade på blad och grässtrån i morgonsolen.

I morse satt jag fem minuter stund på min "tankebänk" som du ser här ovanför.

Det kändes som att själen fått en morgondusch.

Svårt att se att det finns något ont i en värld som känns så ny och fin.

Ibland behöver vi sätta oss ner ett tag så att tankarna får flyga fritt.

När jag satt där så kände jag en sån oändlig glädje och tacksamhet över att vara en liten människa på jorden.

Kände  - att oavsett hur det är -  så är det gott att vara människa.



Och tankarna kom:

Glöm inte att i en värld som denna är det viktigt att vara tacksam över det man har.


Här i världen där många inte ens har det nödvändigaste för livsuppehället, där inte alla kan få allt, så ska man vara glad över det man har.

Uppskatta det du har och visa tacksamhet, det finns människor som har det sämre ställt än dig...

Fokusera på det positiva och lev ditt liv på bästa sätt.

Älska dina vänner och familjen.

För ena sekunden kan alla dina älskade vara där och den andra sekunden är någon borta.


Det finns inget som kan spola tillbaka tiden för den som råkat ut för något, inte heller ord som tröstar för den som har förlorat något. Vem har inte tänkt tanken på vad de skulle ha sagt om de bara fått tiden?


Ta dig tiden nu.

Skiljs aldrig som ovänner.

Tala alltid om att du älskar.

Berätta för den du älskar hur bra den är för dig.

Utsätt dig inte för smärtan av att du aldrig hann säga att du älskade någon.

Av Kaela - 10 september 2012 12:26

En bibelo som en gång tillhört Elvis Presley såldes  för 622.000 skr på en auktion i Stockport i England.

Förutom den ursprungliga Bieltexten finns Elvis anteckningar i den.

Lite fundersam blir man kanske över detta intresse - även om Elvis är en legend.

Kanske kan jag tycka att det var bra att ingen ville ge 73.000 skr för ett par av stjärnans använda kalsonger.


Läst i Dagens Nyheter


Av Kaela - 10 september 2012 09:11

100 000 barn är på flykt från krigets Syrien.

Rädda Barnen vädjar om hjälp.

De humanitära organsiationerna har bara pengar till en tredjedel av det som behövs för att ge dessa barn en dräglig tillvaro!

Av Kaela - 10 september 2012 08:13

  

 


Ge av det du har.

För en annan människa kan det vara värdefullare än du vågar tro


Henry Wadsworth Longfellow

Av Kaela - 10 september 2012 08:08

Barnens mamma omkom i en trafikolycka.

Nu vräker Täby kommun barnen från lägenheten.

Läs SVT Nyheter Regionalt


Man blir gråtfärdig då man läser detta och undrar om det inte finns några möjligheter för kommunen att lösa detta på annat sätt.

Av Kaela - 10 september 2012 05:56

Idag är det måndagen 10 september och Tord och Turid har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


10 864 män i vårt land heter Tord som är ett fornnordiskt namn, bildat av namnet Tor.
Namnet är vanligast bland de som föddes på 40- och 50-talen.


417 kvinnor i Sverige heter Turid som är ett nordiskt namn, besläktat med "namnsdagsgrannen" Tord.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards