Alla inlägg den 26 september 2012

Av Kaela - 26 september 2012 17:07

 


Glädjen har alltid en orsak man är glad för någonting.

Det är en känsla som beror på yttre omständigheter.

Lycka däremot behöver inte ha någon direkt orsak.


Du fylls av den utan synbar anledning.

Till sitt väsen liknar den solen.

Av Kaela - 26 september 2012 13:14


 


Nu har det hänt igen!


Nu har jag gått omkring och funderat på ett ord.

Många gånger varje dag hör jag mig själv i mitt arbete säga: "Jag förstår"


När jag så kom på att det engelska ordet för förstå är understand - började jag inse vad vi egentligen säger när vi säger att vi förstår.

 
Understand är härlett ur ett ord med betydelsen ” att observera underifrån”.
 
Att verkligen förstå - det tar tid och det kräver att vi tänker underifrån.
Hur gör man det?
 
Jag tror att den väg jag funnit till förståelse också för dem som tycker och tänker annorlunda än jag själv gör är att jag försökt sätta mig själv i personens ställe.

Våra öden är olika - vår start i livet har givit oss olika inriktningar - och olika möjligheter att klara av de drabbningar livet möter oss med.
Att försöka förstå är att aldrig någonsin sätta på sig någon slags förstående min med huvudet på sned.
Det är att bli nyfiken på den som står framför mig och inse att den har något att lära mig.
 
 
Så fort vi ser ner på någon annan har vi förlorat en värld.
 
 
Insikt får man bara av erfarenhet.
Det är så lätt att ha en massa åsikter som har kommit till genom förhastade slutstser.
 
 
När livet har lärt oss hur ofta vi uppträder och tänker på sätt som inte kunde förutses ens av oss själva kan vi kanske börja förstå varför andra gör som de gör  - och tänker på det sätt de gör.
 
Att verkligen förstå - det tar tid och det kräver att vi tänker underifrån.
 
Vi tillbringar orimligt mycket tid med att förutsäga, bedöma, spekulera, besluta och kritisera.
Oftast med mycket litet underlag.
Ofta gör vi det för att vårt begrepp om saker är begränsat till det som vi vet om oss själva.

När vi säger till en annan person att vi förstår - då måste vi verkligen hålla alla dörrar och fönster öppna inför det livet ska lära oss genom just den här personen!
 
 
 
 

Av Kaela - 26 september 2012 13:03



GNEJS barnkläder har underbart mjuka termo-overaller till de minsta!


Vi vill ha både varma och mjuka kläder till de yngsta små människorna.

Här hittar du verkligen det!

Dessutom väldigt bra beskrivningar av plaggen så man vågar handla.




Av Kaela - 26 september 2012 10:23

Läser i Svenska Dagbladet att Migrationsverket skjutit upp utvisningen av den lilla tvååriga flickan Haddile tills man hittat hennes mamma.

För min del hoppas jag att man inte skickar iväg flickebarnet till en mamma som övergav sin dotter när hon var tjugo dagar gammal och som sedan inte visat just något intresse av hur flickan har det.


Lilla Haddiles öde belyser hur galet det är i svensk lagstiftning.

Barnkonventionen säger att man ska handla med barnets bästa för ögonen.

Ytterst sällan sker detta.

Oftast är det föräldrarnas vilja och rätt som får råda.

Oavsett hur mycket eller lite omsorg föräldrarna visat om sitt barn.

Haddile har redan levt två år.

De två viktigaste åren i en människas liv.

Under den tiden har hon haft två människor omkring sig som hon ser som sina föräldrar


Att bara hitta mamman räcker inte anser jag.

Man måste också konstatera varför mamman övergav sin baby - och hur hennes situation och mående är idag - och vad man kan tro inför framtiden.

Det krävs oerhört mycket av den som ska kunna ersätta bortfallet av de första två årens trygghet!





Av Kaela - 26 september 2012 09:11


 


I mötet med barnet, andra och varandra, tänk på:

" Alla beteenden har en förklaring liksom alla känslor har en historia "


Okänd tänkare

Av Kaela - 26 september 2012 09:05

 

Bilden lånad från Stadsmissonen



Tryck på länken för att se vad Stocksholns Stadsmissons Nattjour gör under en natt.


För att kunna fungera i detta viktiga uppdrag - att finnas för dem som ingen annan finns för behövs det framför allt dessa underbara människor som ställer upp.

Men det behövs också pengar.

Där kan du vara med.


Bli en del av det nätverk som fångar upp de marginaliserade och utsatta människor som Nattjouren möter genom att ge en gåva.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards