Alla inlägg under november 2012

Av Kaela - 14 november 2012 16:45

En oerhört viktig artikel läser jag i Svenska Dagbladet av My Vingren på Stockholms tjejjoyur.


Hon återger ett telefonsamtal med en flicka som går i mellanstadiet som ringer och pratar om sin ångest inför helgen med en pappa som faktiskt är dömd för våld inom familjen.

Lagen tvingar denna flicka till en pappa som slår och våldtar henne.


Allt under den slogan som tycks så inne idag -  att barnet har rätt till båda sina föräldrar.

Självklart har barnet detta.

Men om umgänget med den ena föräldern innebär ovanstående då tycker jag det är kriminellt att tvinga flickebarnet till den pappan.


Tyvärr är det ju ofta så att det vi kallar för barnens rätt gömmer att vi menar förälderns rätt.



Av Kaela - 14 november 2012 08:03

Att naturen är en underbar plats att vistas i.

Det vet de flesta av oss.


Men kanske vet vi inte HUR bra det är.

Att vi till och med kan bli friska av naturljuden.


Läser i artikel i Svenska Dagbladet : "Människan upplever de flesta naturljud som behagliga, medan teknikljud som trafik uppfattas som obehagliga. Vill man skapa en rogivande miljö får man minska influenserna av teknikljud och öka influenserna av naturljud, säger Östen Axelsson, forskare vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet."


Ganska självklart.

Och ändå är det så att de flesta av oss lyssnar till trafikbuller dagarna i ända.

Naturljuden är inte så vanliga för storstadsmänniskan.


Den som lyss som en liten slarv

till skogens brus

får ett annat arv

än den som fötts vid en gata


skrev Werner von Heidenstam....så åtminstone poeterna har känt till hur ljuden omkring oss påverkar oss ända sedan 1800-talet. (Verner von Heidenstam föddes 1859 .



Av Kaela - 14 november 2012 05:58

 



Tag vara på ditt liv för nu är det din stund på jorden


Vilhelm Moberg



Av Kaela - 13 november 2012 08:55

Vargar på våra gator är vi inte vana vid att se.

Men enligt Dagens Nyheters artikel har nu en person sett en varg i Örebro.

Vargen sprang förbi utanför Mac Donalds.


Polisen tar rapporten på allvar eftersom det sedan tidigare finns många iakttagelser av varg i Örebrotrakten.





Av Kaela - 13 november 2012 08:50

Alla kan göra fel - men nog blir man lite upprörd när man läser i Dagens Nyheter om den 16-åriga flickan som var med om en bilolycka och föräldrarna (eller rättare sagt storasyster) läste om detta på Facebook.

Då hade föräldrarna inte underrättats av sjukhuset utan fick informationen via Facebook.


Av Kaela - 13 november 2012 08:45

    




Öga för öga gör hela världen blind


Mahatma Gandhi

Av Kaela - 12 november 2012 06:07

 


Det finns inget dyrbarare i denna värld än känslan av att någon behöver en.


Diana Dors

Av Kaela - 11 november 2012 20:55


 



Det är söndagkväll och jag har haft en hel timme på mig att sitta och bläddra i en poesibok.

En bok där jag skrivit upp olika dikter av minst lika många olika poeter som sagt mig något.

Och ett annat tankeord...som detta:


Söndagkväll - veckan ligger orörd framför mig.

Jag lovar mig själv att jag ska göra det bästa av varje dag denna vecka.

För det ligger i mina händer att göra det....


Tar till mig de orden och säger godnatt till alla härliga bloggvänner och besökare.


Ska inte lägga mig riktigt ännu.


Men stänger ner datorn nu!


Må din nya vecka gå dig till mötes med ljus och glädje

och må du få kraft att reflektera detta ut till andra du möter!





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards