Alla inlägg den 20 maj 2012

Av Kaela - 20 maj 2012 20:49


 


En morfar promenerar med sin lilla dotterdotter på kyrkogården. De stannar och tittar på en gravsten och den lilla flickan frågar:

- Vad betyder de där siffrorna?

_ Den första siffran betyder när personen som ligger här föddes, och den andra siffran betyder när personen dog, svarar morfadern.

Flickan funderar en stund och säger sedan:


- Och strecket - är det själva livet?


Ur: Varför växer gräset?


Av Kaela - 20 maj 2012 20:41

 



Du kommer emot mig

med händerna fulla av gräs

Ögonen fulla av glädje

och händerna fulla av gräs.

Du kommer emot mig

i denna din första sommar

med händerna fulla av gräs

och plötsligt vet jag:

Någon har sett mig komma

med händerna fulla av gräs

För länge sedan har någon sett

mina ögon fulla av glädje

över händerna fulla av gräs.


Bengt Ahlfors

Av Kaela - 20 maj 2012 20:17

På tisdag döps prinessean Estelle.

Hon är en av vartannat barn i Sverige som döps idag läser jag i Svenska Dagbladet.

Istället väljer föräldrarna namngivningsceremoni.

Många ser det som tragiskt.

Och det kan man förstås göra om man tänker att det är en yttring av avkristningen i Sverige.


Men jag tycker att det är bra att föräldrar som inte förstår dopets innebörd inte låter döpa sin lilla juvel.


En del säger att barnet får välja själv när det blir vuxet.

Och det är ju en modell som jag tycker är helt rätt.


Så finns det ju föräldrar som tillhör någon frikyrka och istället låter församlingen välsigna barnet

Något som det ju alltid gjort så det påverkar väl inte minskningen av barndop i och för sig.




Av Kaela - 20 maj 2012 08:23

 


Försök inte känna dig totalt, personligt, oåterkalleligt ansvarig för allting.

Det är mitt jobb.


Undertecknad Gud

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards