Alla inlägg den 10 januari 2013

Av Kaela - 10 januari 2013 16:01

 



Just nu försöker jag landa i mig själv efter ett möte som jag minst sagt upplevde omtumlande.


Det är ett jobb med många kontakter med människor i olika livssituationer som är mitt.

Och jag älskar den spännvidd det ger åt livet.


Idag har jag mött en medelålders kvinna som är blind sedan tvåårsåldern.

Jag har alltid undrat hur det är att vara blind.

Att inte kunna se allt det vackra som vi som ser faktiskt får se varje dag.

Och varje gång jag möter en person som är blind så ligger frågan nära för mig.

Hur klarar du dig utan att se det vackra.


Denna kvinna svarade helt förbluffande (för mig): Men - jag ser det ju - på mitt sätt!

Hon beskrev hur alla andra sinnesförnimmelser gav henne en inre bild.

Och hon sa i slutet av vårt samtal.


Vet du, jag tror det finns många fysiskt seende personer som är mera blinda än mig.


Efter vårt samtal satt jag och tänkte på de orden....

Kan det vara så att vi med fysisk syn glömmer att verkligen "se"?



Det vackra gömmer sig ju ofta i det vardagliga.

Just nu tror jag att vi kan titta på bilden här ovenför och säga: Så vackert.

Vi är inte bortskämda med det gröna överdådet så här mitt i vintern.


Men i sommar kanske vi åter går förbi utan att se.

Lovar mig själv att bli mera seende - på alla nivåer.






Av Kaela - 10 januari 2013 15:36




Rättegången mot de indiska män som våldtog och misshandlade en 23-årig kvinna på en buss så illa att hon senare avled står nu inför rätta.

Deras försvarsadvokat gör förstås offret själv skyldig genom att säga att han aldrig hört att en ”respektabel kvinna” blivit våldtagen i Indien!

Vi blir upprörda när vi läser detta.

Och det ska vi bli!

Trots att exakt samma sätt att försvara våldtäktsmän har praktiserats i Sverige till helt nyligen.

Och i viss utsträckning - om än inte klart uttalat - sker det säkert fortfarande.

Om inte annat känner sig offret anklagat om det ställs frågor om hennes klädsel vid tillfället till exempel.


Det måste vara fullständigt klart att våldtäkt aldrig någonsin ursäktas av något.

Framför allt inte av offrets klädsel.
Förövaren är alltid den skyldiga!


Dagens Nyheter

Av Kaela - 10 januari 2013 13:06

 



Hur kan vi säga att livet är kort när det är det längsta vi någonsin upplever.


Okänd tänkare

Av Kaela - 10 januari 2013 12:43

Idag är det torsdagen 10 januari  och Sigurd och Sig-Britt har namnsdag!


Jag gratulerar!



    


I vårt land finns 5 770 män som har förnamnet Sigurd.

Av dessa har 745 namnet Sigurd som tilltalsnamn.

Dessutom bär 232 personer namnet som efternamn.

Sigurd är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av orden sig, seger och vordr som betyder väktare.

Har funnits i Sverige sedan 1000-talet.



I Sverige finns det 391 kvinnor som heter SigBritt!

SigBritt är ett danskt namn -  sammansatt av ord för seger och ljus.

Har inte funnits i Sverige förrän tidigt 1900-tal



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards