Alla inlägg den 15 februari 2013

Av Kaela - 15 februari 2013 18:34

 



Om jag går före dig
ska jag dröja
strax innanför porten

längta efter doften
av din tröja
och ljudet av dina steg


Då ska du inte gå
i trädgården
med bara fötter

där ligger vassa splitter
från de stjärnor som fallit
då jag bad dem
gå till dig
och lysa
din ensamma färd



Och vinden

ska sjunga min längtan

smeka din panna

och om du lyssnar
ska du höra

hur den viskar
......................................jag väntar...

Kaela

Av Kaela - 15 februari 2013 11:49

I de ryska uralbergen har en meteorsvärm slagit ner och skadat 500 personer.

20 000 hjälparbetare sägs ha skickats till platsen.

Detta skedde tidigt i morse


Läs artikeln i Svenska Dagbladet 


och i Aftonbladet

Av Kaela - 15 februari 2013 10:43

 




I snitt flyttar 95 personer till Stockholm - varje dag!

Landsbygd och glesbygd avfolkas.

Det är en artikel i Kyrkans Tidning som fångat min uppmärksamhet.

Artikeln sätter strålkastarljuset på de utmaningar som dessa omflyttningar medför för kyrkan.

Och det tål alldels säkert att fundera över om man vill vara en kyrka för alla.


Men - artikeln för mina tankar vidare....

Vad händer i byarna som dessa människor flyttar ifrån.

Sverige är faktsikt  ett av de länder där glesbygden avfolkas som snabbast!


Flera län i vårt land har på få år tappat halva sin befolkning.

Jag tror att den snabba utarmningen av landsbygden är dåligt för vårt land. Den är inte dålig bara för landsbygden som avfolkas och där snart bara de äldre finns kvar.


Inflyttningen är också ett problem för storstäderna där det saknas bostäder och kommunikationer för alla som flyttar in.


Jag har ingen lösning på problemet.

Men jag tror att klockan är "fem i tolv"


Verkligen dags att vi börjar fundera på vad man kan göra för att vända trenden.


Vi kan kolla hur Norge gör.

Det kan se annorlunda ut.  Det vet man i vårt grannland.

Där finns en medveten politik för att hela landet ska leva!



Av Kaela - 15 februari 2013 10:11

Jag har ett underbart arbete där jag får möta många människor från de mest skiftande omständigheter.

Även från de mest skiftande världsdelar eftersom vi arbetar mycket med integration här på Frivilligcentralen.


Idag hade jag ett möte med en mamma från Sudan och hennes lilla fyraåring.

De har länge väntat på att pappa ska komma, men de har inget hört från honom på över ett år.

Innan de tvingades fly arbetade hon som sjuksköterska på ett sjukhus i Tabarak Allah i Sudan.


Denna mamma känner sig helt isolerad i verige.

De enda hon pratar med är människor på Arbetsförmedlingen och socialtjänsten.

De har inte en enda "vanlig" kontakt.


Hon är orolig för sin man och har ingen att prata med.

Mörka minnen av det som hänt i hennes hemland.

Sudan är ett land märkt av decennier av krig.

Efter några år av fred trappades åter våldet upp igen inför den delning av Sudan - till två nya stater - som skedde den 9 juli.


Jag träffade denna mamma och hennes lille son redan för någon månad sedan.

De vilel ha kontakter.

Människor att dela en måltid och ett skratt med.


Nu har jag lyckats hitta en äldre kvinna som kan bli en slags mormor - och en kvinna i mammans egen ålder.


Idag mötte hon dem båda.


Igår och i förrgår mötte hon dem en och en.


Nu gällde mötet att planera deras kontakter.
Det var underbart att se den förvandling som skett i hennes ansikte.

Glädjen fullkomligt lyste om henne - och innan mötet var över satt fyraåringen i "mormors" knä.


Jag känner mig så oerhört pririterad som får vara med om såna här underbara möten.

Och förstås över att det finns människor som är villiga att ta till sig en främling som vän.

Dessutom vet jag att det kommer att tillföra dessa båda kvinnor oerhört mycket!

Vi lever i en hård värld.

Men här och där lyser det som små ljus.

Från människor som ger godheten och omsorgen om andra människor utrymme i sitt liv.





Av Kaela - 15 februari 2013 05:45


 


Vi kan inte förändra våra minnen, men vi kan förändra den mening och den kraft de har över oss.


D.Seamands

Av Kaela - 15 februari 2013 05:30

Idag är det fredagen den 15 februari och Sigfrid har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns det 3 924 män som har förnamnet Sigfrid. Av dessa har 225 namnet Sigfrid som tilltalsnamn - och 7 kvinnor varav 1 har namnet som tilltalsnamn.

Dessutom bär 42 personer namnet som efternamn.

Sigfrid är ett fornnordiskt mans och kvinnonamn som är sammansatt av orden sig, seger och frid betyder frid, fred.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards