Alla inlägg den 17 februari 2013

Av Kaela - 17 februari 2013 18:09

Idag är det några rader ur en bok som levt i mina tankar.

Det beror troligen på att jag häromdagen satt bland nägra vänner som diskuterade detta med att vara snäll.

Någon menade att det är "dumt" att vara snäll - man blir utnyttjad...osv

Det tror nu inte jag.

Även om den jag vänder min "snällhet" emot inte kan ta emot den- så tror jag att den gör gott för mig själv.

Och jag tror att om jag är snäll insipirerar jag andra att vara det - och så kan en liten planta växa upp till ett stort träd.


 


 

"En snäll människa är en individ med etiken

i sitt hjärta. En snäll människa bär sitt medvetande

ständigt med sig omtanken till en annan människa.

Snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn

i våra liv.

Om vi strävar att vara snälla mot andra så kan vi helt

enkelt inte undvika att göra gott även för oss själva."


Saxat ur Stefan Einhorns bok: Konsten att vara snäll

Av Kaela - 17 februari 2013 14:31



 



I den vemodiga
skymningsstunden


spelar vår hemliga längtan
på osynliga strängar


skapar musik
bortom verkligheter
och tid


Strax innan mörkret
suddat bort det sista ljuset


skriver vi minnen
i tidens pergament


fyller våra ögon
med drömmar


och inser
att evigheten


är bara
ett andetag bort


Kaela

Av Kaela - 17 februari 2013 14:21

Om du trycker på den här länken får du många bra råd om fläckborttagning.


Jag har prövat flera av dem med lyckat resultat!

Av Kaela - 17 februari 2013 14:12

Har vi fått en sämtre sjukvård i Sverige?
Eller är det vi som allmänhet som har förlorat förtroendet för sjukvården, blivit mera kunniga och ifrågasättande?

Det är en fråga jag gått med ofta den senaste tiden.

Gång på gång läser man om felbehandligar och bristande behandlingar på sjukhusen idag.


Artikeln jag just läst i Dagens Nyheter kan väl sägas försöka reda ut begreppen i viss utsträckning.

Men - egentligen blev jag bara oroligare och än mer undrande.


Men ändå finns det några ord i artikeln som föder flera frågor.


Citat/ "Sedan år 2005 har anmälningar enligt lex Maria (där sjukvården själv anmäler felsteg) nästan fördubblats. Det skulle kunna tolkas optimistiskt, som att man blivit frejdigare med att medge misstag. Men samtidigt ökar klagomålen från patienter och anhöriga. I skrivande stund väntar 5.500 ärenden i kö hos Socialstyrelsen."


I stort handlar artikeln om herr B:s cancersjukdom och huruvida behandligen var den bästa.

Det är en lång artikel - men väl värd att läsa.

Av Kaela - 17 februari 2013 10:53

 



Har du något som är jobbigt just nu?


Har du tänkt på att det finns människor i samma situation som du som ändå inte upplever det så jobbigt.

Allt hänger på våra tankar.


Vi går alla omkring med en inre bild av hur livet borde vara- och om vi tycker att verkligheten är alltför långt från den bilden blir vi frutserade.


Tänk om vi skulle vända på det hela och tänka: Detta är min verklighet- jag måste träna mig i att hitta det som är bra - och tänka goda och fina tankar,.

Kanske förändrar det inte situationen men det förändrar hur vi upplever den!

Av Kaela - 17 februari 2013 09:34

 

Bilden lånad från AdLibris


Jag kommer nu och då i mitt arbete i kontakt med människor med demenssjukdomar - och deras anhöriga.

När jag därför upptäckte att det skrivits en bok om Lasse, som nyss pensionerad insjuknar i Alzheimers sjukdom.


Boken är Manne Fagerlinds debutroman.


Lasse har bestämt sig för att skriva deckare nu efter sin pensionering.

Men det går inte så bra som han vill.

Minnet sviker honom - orden faller...


Historien berättas ur Lasses perspektiv och man kan inte  vara säker på om man någonsin får den verkliga bilden eller om allt är förvrängt i Lasses hjärna.


Lasse blir alltmera glömsk, tappar tråden i samtal och drabbas snabbt av trötthet. Han känner sig ensam och upplever hur allt tas ifrån honom.


Att undan för undan förlora kontrollen, att förlora sig själv och sin personlighet är oerhört smärtsamt för Lasse, men även för hans anhöriga.


(Demens - och kanske alldeles särskilt Alzheimer kallas ju "De anhörigas sjukdom")


Detta är en bok som jag varmt rekommenderar till oss alla som bättre vill förstå hur det är för den som drabbas av demens och för de anhöriga.


Du kan köpa boken som pocket här, men den finns också som inbunden






Av Kaela - 17 februari 2013 09:24

 


Barn är plantor inför framtiden

så kärlek i deras hjärtan

vattna dem med visdom

och ge dem utrymme att växa


Okänd tänkare

Av Kaela - 17 februari 2013 09:03

Idag är det söndagen 17 februari och Alexandra och Sandra har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 25 411 kvinnor i Sverige om har förnamnet Alexandra.
Av dessa har 12106 namnet Alexandra som tilltalsnamn.

En man bär namnet - dock inte som tilltalsnamn.

Alexandra är ett grekiskt namn som är sammansatt av ord som betyder försvara och människa.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1667


I Sverige finns det 29 855 kvinnor som har förnamnet Sandra.

Av dessa har 24 657 namnet Sandra som tilltalsnamn.

5 män heter dessutom Sandra - tre av dem har namnet som tilltalsnamn.

Sandra är en kortform av det grekiska namnet Alexandra som är sammansatt av ord som betyder försvara och människa.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards