Alla inlägg den 17 juni 2013

Av Kaela - 17 juni 2013 18:15

 




Runt hörnet har du en vän men dagar och månader går - och de hör inget från dig!

Innan du märker det, har det gått ett år - och snart ännu ett!

De vet att du tyckte om dem förr en gång, men nu är

du ofta för trött och stressad.


Fyra små ord i ett sms: "Jag tänker på dig" - kan förändra allt.....


Har du någon minut mera så kan du lägga till - vi ses snart!


Och se sedan till att det blir så!


Istället för att säga:"imorgon ringer jag till Karin" men imorgon

kommer och går och avståndet mellan er blir större och större.


Efter många år får du ett telegram: Karin finns inte mer – hon saknade dig vid sin sjukbädd.

Om du älskar någon, säg det till honom/henne

Var inte rädd att uttrycka dina innersta känslor. Säg till den personen hur mycket den betyder för dig.

Lev här och nu! Men lev så du slipper ångra det du inte gjorde - som du egentligen ville!

Och du - se till att du alltid är sams med dina vänner och din familj

- det är de som hjälpt dig att bli den du är – innerst inne.


Och i samklang med dem mår du allra bäst!

Av Kaela - 17 juni 2013 16:49

 




Tvångshandskar, hjälm och veckolånga perioder i isolering.

Utan att man någonsiin begått något brott mot någon annan människa.


Däremot har man ett självkskadebettende som den vanliga Öppenvårdspsykiatrin inte anser sig klara av.


Om de som drabbats av detta handlar boken: Slutstation Rättspsyk. av Sofia Åkerman och Thérèse Eriksson.

Boken har kommit till att författarna har l'äst journalanteckningar och  efter möten med och intervjuer av dessa kvinnor.

Kvinnornas medpatienter är grovt kriminella våldsmän.


Linda en av kvinnorna som boken handlar om säger så här:

"Första gången personalen kom in med hockeyhjälmen hade jag dunkat huvudet i väggen, och när jag vägrade sätta på mig den brottade de ner mig och lyckades låsa fast hjälmen om mitt huvud. Sedan gick de. Det var nästan så att jag trodde att jag skulle bli psykotisk av den intensiva panik jag kände. Jag kunde inte andas och hjälmen tryckte mot huvudet. Jag hade alltid tvångshandskar samtidigt som jag var isolerad, så jag kunde inte göra någonting alls. Det kändes som jag blev utsatt för tortyr."


Skakad och ganska så förtvivlad över att psykvården i mitt fina land gör sig skyldig till detta lägger jag ifrån mig boken.

Jag är nästan fysiskt illamående och skulle helst vilja ställa mig på torget och ropa ut att detta måste stoppas.

Tänk - om det vore min dotter det gällde - eller min syster - eller mig själv!


Du kan köpa bolen här eller låna den på biblioteket.

Jag rekommenderar inte denna bok som en mysig sommarbok - men som en ögonöppnare!







Av Kaela - 17 juni 2013 05:55


    

Lycka är inte att ha allt
Lycka är att ha något att längta efter!


Okänd tänkare

Av Kaela - 17 juni 2013 05:42

Idag är det måndagen 17 juni och Torborg och Torvald har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 1 532 kvinnor i Sverige som har förnamnet Torborg.

Av dessa har 390 namnet Torborg som tilltalsnamn.

3 män heter också Torborg - men ingen av dem använder namnet som tilltalsnamn.

Torborg är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av gudanamnet Tor och borg som betyder beskydd.

Har funnits i Sverige sedan 1522.


I vårt land finns  1 691 män som har förnamnet Torvald.

5 personer bär namnet som efternamn.Av dessa har 306 namnet Torvald som tilltalsnamn.

Torvald är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av gudanamnet Tor och vald som betyder makt.

Har funnits i Sverige sedan 1000-talet.

Första gången man ser det är på en runinskrift.

Torvald Eriksson, Vinlandsfarare, död i strid med indianer vid 1000-talets början. Torvald Hjaltasson, isländsk hövdingason som var hird och skald hos svenske kungen Erik Segersäll i Uppsala på 980-talet.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards