Alla inlägg den 26 juni 2013

Av Kaela - 26 juni 2013 15:52


    


Just fått veta att jag förlorat en vän.....

hon finns inte mera!

Hon - som funnits i 40 år - med mig och jag med henne!


Priset är högt när vi förlorar någon vi älskar.


Alternativet skulle var att inte fästa sig vid någon; inte få känna närhet, inte dela upplevelser.

Att inte glädja sig åt varandra .Inte dela sorg eller smärta - glädje och lycka med någon!


Alternativet?


Nej - det är inget alternativ - jag väljer priset!

Av Kaela - 26 juni 2013 12:30


 





I Smålandstidningen  läser jag en mycket intressant artikel.


Om att bli kontaktperson till någon som behöver en medmänniska som bryr sig.

Kontaktperson kan du bli i alla kommuner.


Uppgiften  som kontaktperson är att vara en medmänniska till en person med funktionsnedsättning som behöver hjälp

med att bryta sin isolering - påtvingad eller självvald - och därmed kunna leva ett självständigare

liv i samhället.


Man får ett visst arvode som är beskattningsbart och en omksotnadsdel som ska täcka dina utgifter i samband med ditt uppdrag.


Man kan ju inte kalla det frivilligarbete eftersom man har en viss ersättning.

Men man blir en betydelsefull person för någon som behöver det!


Av Kaela - 26 juni 2013 09:15

 

Bilden lånad från AdLibris



Har just avslutat boken "Vinteräpplen" som är författarinnan Josefin Sundströms debutroman.

Boken är en skildring av överlevnad under karga omständigheter.

Karga både materiellt och känslomässigt.

Boken handlar om tre kvinnor: Mormor Susanna...mamma Marie och Tova.


Susanne fick själv ta hand om sina fyra barn...mannen försvann från hemmet för varje barn som föddes men återkom  - vilket resulterade i ett nytt barn...efter det fjärde barnet kom han inte igen.

Skådeplatsen är finländska Kaskö.


Marie - det fjärde barnet -  blir den som får vara kvar hemma och ta hand om allt medan syskonen ett efter ett lämnar hemmet i förhoppningen om ett bättre liv.
Hon ansågs av både skola och mamma lite efterbliven.


Efter en våldtäkt föds dottern Tova...

Både sin mammas och mormors ögonsten.


Mycket ung möter hon den betydligt äldre Timo som först är uppvaktande men sedan övergår samlivet i misshandel av både Tova och barnen.

Tovas självförtroende är förstört. Hennes självaktning förintad.

Väninnan Marianne griper in och hjälper Tova att fly

Tanken är att komma till Sverige.

Hon måste komma långt från Timo, hon vet att han annars kommer att leta reda på henne och då skulle allt bara börja om igen och till slut skulle han - kanske av misstag - slå ihjäl henne......


En bok som man inte orkar sträckläsa.

För mig har den tagit en vecka, vilket är mycket ovanligt.


Men sedan jag slog igen boken har jag fått tre medvandrerskor - Susanna, Marie och Tova.....


Vill du lära känna dem....här kan du köpa boken









Av Kaela - 26 juni 2013 08:45



En av mina favoritdiktare är Birger Franzén.

Här kommer den dikt jag ofta ofta läser - och tänker på - tar fram orden ur minnet....


 

 

LÅT OSS TALA OM LIVET

 

 

Låt oss tala om livet
min kära -
när sommarhimlen är blå
- vår vänskap
ska blomdofter bära
och minnen som
komma och gå

 

Låt oss tala om döden
min kära -
vi springer den inte ifrån
ty döden finns alltid oss nära
och livet är
bara ett lån

 

Låt oss tala om glädjen
min kära -
om sorgen också till sist
- av dem
har vi mycket att lära
och av fågeln som
sjunger på kvist

 

 

 

 

Av Kaela - 26 juni 2013 08:05


Läser en artikel i Dagens Nyheter: Fjäsk eller respekt - är DU på väg att bli NI igen?


Tydligen är det inte bara jag som har reagerat på att ungdomar (särskilt expediter) har börjat "nia" personer som är äldre än de själva.

Jag gillar det INTE!

Det är INTE artigt!


Istället visar det på ett avståndstagande!

Vi som växte upp samtidigt som du - reformen - vi vill fortsätta att bli kallade du och inte ni!

En gammal dam jag känner säger att hon demonstrativt brukar titta sig över axeln och säga: Oj, jag visste inte att jag var i sällskap" när expediten niar henne!

Tror jag ska ta efter det!


Jan Guillou vill inte heller bli niad - läs här

Vad tycker du - vill du bli kallad ni?






Av Kaela - 26 juni 2013 05:54

 



Det är inte det som tas ifrån dig som räknas, utan vad du gör med det du har kvar.


Hubert Humphrey

Av Kaela - 26 juni 2013 05:38

Idag är det onsdagen 26 juni och Rakel och Lea har namnsdag!


Jag gratulerar!


  


I vårt land finns 1 722 kvinnor som har förnamnet Rakel.

Av dessa har 820 namnet Rakel som tilltalsnamn.

Rakel är ett hebreiskt namn som betyder tacka, moderfår.

Rakel var patriarken Jakobs andra hustru och syster till hans första hustru Lea.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1454


Det finns 3 002 kvinnor i Sverige som har förnamnet Lea.

Av dessa har 2 095 namnet Lea som tilltalsnamn.

4 män bär också namnet. En av dem som tilltalsnamn.

13 personer heter Lea i efternamn.

Lea är ett hebreiskt namn och betyder trött och ett latinskt namn som betyder lejoninna

Har fdunnits i Sverige sedan 1777

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards