Alla inlägg under juni 2013

Av Kaela - 30 juni 2013 07:06

    

Jag har lånat bilden här



Jag gick förbi en kyrka                                             

                                        

  mitt i natten

  som gungade av sång

  en synagoga

  tänkte jag

  som dränkt av vatten

  ekar genom seklers gång

  som efter eldar

  aldrig brunnit ner

  men sjunger

  genom nätter långa


Kid Kumlin

Av Kaela - 29 juni 2013 20:16

 




Är kärleken viktig för dig var en fråga i en tidning jag bläddrade i när jag satt hos tandläkaren!

I mina ögon en fråga som bara har ett enda svar!


Ja Ja Ja - kärleken är viktigt för mig.

Och jag tror för varenda människa.


 Vårt ursprung är k ärleken själv.

Kärleken är det viktigaste i en människas liv, på grund av att hon är skapad till den högsta kärlekens avbild.

Vi har kommit till jorden i och genom  och för kärlek.


Ensamheten stjäl de nära relationernas välsignelse ifrån oss.

Många människor  saknar närhet,, stöd och uppmuntran - kort sagt - kärlek!


Det finns ingenting av allt det vi gör genom ett långt liv här på jorden som är så oerhört viktigt som det vi gör i kärlek!


Utan kärlek förtorkar vi liksom blomman som utan vatten bara blir en torr kopia av vad som skulle ha varit - om en kärleksfull hand hade vattnat!


Många människor går omkring som en avart av vad de egentligen skulle ha varit därför att kärleken saknas i deras liv.


Men om man nu råkar höra till dem som inte fått och inte får någon kärlek.

Vad kan man göra.

Man kan ju inte ställa sig på torget och ropa: Älska mig!


Nej det varken kan eller ska man.


Men man kan själv börja göra saker av kärlek.

Av omsorg.

Och innan man vet ordet av kommer man att upptäcka att man är så älskad som man aldrig kunnat drömma om att bli!

Hur kan det vara möjligt?

Jo - kärleken är en cirkel.

Den är inte ett rakt streck - när du älskar blir du älskad tillbaka - och så älskar du ännu mer - och blir ännu mer älskad tillbaka.

Så stärks cirkeln av kärlek!



Av Kaela - 29 juni 2013 12:01

 


Första semesterdagen - solen är nyckfull - dyker upp ibland.

Men vad gör det.

En massa timmar och dagar att njuta - och inte minst - en massa morgnar när inte växkarklockan ringen 5.00 på morgonen!

Önskar alla sköna fina underbara läsare och besökare en fin sommardag!

För sommar är det!

Men tillräckligt för att mannen i mitt liv ska sola.

Så här kan det bli med fönster i närheten - fotot av honom är fotot av spegelbilden i fönstret

Av Kaela - 29 juni 2013 09:01

 



Nu har jag har tvättat alla mina  ord och hängt dem på tork,
på ett oändligt klädstreck.
Ord och fraser som jag lånat
har jag tacksamt lämnat tillbaka till långivarna.

Som den sprödaste ton på gitarren
som får instrumentet och själen att
vibrera av igenkännandets närhet och förståelse

Så vill jag att
Mina ord skall vara


Kjell Walfridsson

Av Kaela - 29 juni 2013 08:39


 



Det spelar ingen roll hur långsamt du går
så länge du inte stannar.


Konfucius

Av Kaela - 29 juni 2013 08:20

Idag är det lördagen 29 juni och Peter och Petra har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns  112 677 män i Sverige  som har förnamnet Peter.

Av dessa har 62 761 namnet Peter som tilltalsnamn

17 kvinnor bär också namnet - men ingen av dem som tilltalsnamn.

Som efternamn bärs namnet av 117 personer.

Peter är en engelsk form av det latinska namnet Petrus som härstammar från det grekiska namnet Petros.

Petros är en översättning av det arameiska namnet Kefas som betyder klippa. 

Namnet tar formerna Petrus på latin, Boutros på arabiska, Pierre på franska, Pedro på spanska, Petar på serbokroatiska, Peteris på lettiska,Petras på litauiska, Pjotr på ryska.

Namnet togs in i almanacka 1986 tillsammans med Petter på den 29 juni där Petrus sedan länge haft sin namnsdag. 1993 försvann Petter och 2001 även Petrus. Peter delar nu namnsdag med Petra.



Det finns 15 194 kvinnor i vårt land som har förnamnet Petra.

Av dessa har 11 018 namnet Petra som tilltalsnamn.

En man bär också namnet - men inte som tilltalsnamn.

1 person har namnet som efternamn.

Petra är en feminin form av Peter, och har alltså samma betydelse.

namnet har funnits i Sverige sedan 1859

Av Kaela - 28 juni 2013 20:51


 



Sommaren - den svenska sommaren är verkligen här.

Ena dagen het och eldig - nästa dag sval och på gränsen till kall.

Regnet öser ner och folk hoppar mellan vattenpussarna.

Inte kul alls.

Jag har en väninna som är född och uppvuxen i Eritrea.

När det regnar blir hon nästan salig.

Om någon klagar över regnet blir hon arg.

Och berättar om sitt ursprungsland där allt förtorkar under en obarmhärtig sol - och längtan efter regn.


Här är allt så grönt - så vackert säger hon ofta.

Tacka regnet för det!


Och jag inser att jag är ganska gnällig som tjatar om regent och vätan och  - hur jag längtar efter solen.


För visst är det bedårande vackert i vårt land.


Grönskan är så skimrande grönt att det nästan gör ont i ögonen.


Visst är det ganska spännande att duka ute i trädgårdsmöblerna medan vi undrar om vi kommer att få springa som galningar med tallriken i händerna för att inte bli helt genomvåta av den oannonserade regnskuren som parkerar sig över oss.


Och tänlk vad vi värdesätter solen när den visar sig!


Vi har en underbar sommar vänner!

Vill man ha det ena får man ta det andra - eller hur?





Av Kaela - 28 juni 2013 20:42

Läs om Anna i Värmlands Folkblad - den tuffa, smarta tjejen som lever med adhd, autism och ätstörningar.

Och missa inte hennes genomfina dikt

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards