Alla inlägg under juli 2013

Av Kaela - 23 juli 2013 08:08

Idag är det tisdagen 23 juli och Emma har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 71 238 kvinnor i Sverige som har förnamnet Emma.

Av dessa har 48 041 namnet Emma som tilltalsnamn.

Även 9 män bär namnet-3 av dem som tilltalsnamn.

Emma är ett tyskt namn som troligen är en kortform av forntyska namn som börjar på Erman som betyder hög eller väldig.

Kan även vara kortform av Emerentia som betyder den värdiga.

Har funnits i Sverige sedan 1766


Av Kaela - 22 juli 2013 10:00

 




Är det sant att jag håller ett barn på min arm

och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnistra och jorden är varm

och himmelen utan en prick?

Vad är det för tid, vad är det för år,

vem är jag, vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,

hur fick jag dig i min famn?

Jag lever, jag lever! På jorden jag står.

Var har jag varit förut?
Jag väntade visst millioner år

på denna enda minut


Erik Lindorm

Av Kaela - 22 juli 2013 08:08

 



Lycka är att ha något att göra.

Någon att älska och något att hoppas på.


Okänd tänkare


Av Kaela - 22 juli 2013 07:56

Idag är det måndagen 22 juli och Magdalena och Madeleine har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


19 852 kvinnor i Sverige har förnamnet Magdalena.

Av dessa har 5 312 namnet Magdalena som tilltalsnamn.

Magdalena är ett grekiskt namn som betyder en kvinna från Magdala.

Magdala är en by vid Genetsarets sjö.
Magdalena är omnämnd i Bibeln   - Maria från Magdala som var en av Jesu trognaste anhängare och en av de kvinnor som stod vid hans kors.
Namnet har funnits i Sverige sedan 1455


Det finns 2 2171 kvinnor i vårt land som har förnamnet Madeleine.

Av dessa har 11 819 namnet Madeleine som tilltalsnamn.

Även 3 män bär namnet - men ingen av dem bär namnet som tilltalsnamn.

Madeleine är en fransk form av det grekiska namnet Magdalena som ju betyder kvinna från Magdala.

En av våra svenska prinsessor bär namnet.
Prinsessan Madeleine, född 1982, hertiginna av Hälsingland och Gästrikland.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1788

Av Kaela - 21 juli 2013 20:34

Hela söndagen tillbringad i Söderköping i strålande sol med barnbarnen Linnea och Alfons och deras föräklrar.

Ätit lunch på Å-caféet. Fikat på ett annat ställe.

Kollat på slussning av båtar med mera...med mera....


Här ser ni morfar och Linnea och lite av mormors arm när vi åkte tuff tuff tåget!


 

Av Kaela - 21 juli 2013 08:51

 


Tacksamhetens magiska kraft förvandlar ditt liv till guld


Rhonda Bhyrne

Av Kaela - 21 juli 2013 08:37

Idag är det söndagen 21 jul och Johanna har namnsdag!


Jag gratulerar!


    



71 669 kvinnor i vårt land har förnamnet Johanna.
Av dessa har 33 965 namnet Johanna som tilltalsnamn.

Även 17 män bär namnet - 2 av dem som tilltalsnamn.

12 personer bär namnet som efternamn.

Johanna är en grekisk ombildning av det hebreiska namnet Jochanan som betyder Herren är nådig.

Har funnits i Sverige sedan 1312

Av Kaela - 20 juli 2013 08:42


    



Visst finns det vägar


hur många som helst

medan jag går

blir

genvägen
senvägen


omvägen
bortvägen


tröstvägen
höstvägen


grusvägen
hemvägen


Den långa vägen
är den enda

som är värd
mina steg


där kommer man längre
occh får bättre utsikt


Framåtvägen

till sist


är höjd i dunkel


framtiden är
obruten mark.


Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards