Alla inlägg den 4 september 2013

Av Kaela - 4 september 2013 22:00


 



Inte bara vad du gav
tackar jag dig för
utan också
för vad du ville ge


Inte bara dina ord
tackar jag dig för
utan också
för allt du ville säga


Inte bara dina tankar
tackar jag dig för
utan också
för ditt varma hjärta

Birger Franzen

Av Kaela - 4 september 2013 21:15

 




Vad förenar Thomas Alva Edison,Cher, Walt Disney, Richard Branson, Jay Leno, Ted Turner
och Winston Churchill

Vet inte om du kan gissa!

Jag kunde det inte när jag fick frågan.


Men kan du tänka dig att alla dessa var eller är dyslektiker och som sådan har man ju jobbigt med sin läsning.

Men ingen av dessa personer lät dyslexin stoppa dem från att bli det dom drömde om en dag.

Många människor tror att dom saknar någonting, som om dom hade det, skulle göra dom framgångsrika eller lyckliga.

Men sanningen är den att dom redan har det som behövs –
- det gäller bara att lära sig använda det.

Av Kaela - 4 september 2013 20:15

 



Många människor saknar närhet,, stöd och uppmuntran.

Saknar någon att komma hem till - eller som kommer hem till dem.

Vi bor i städer tillsammans med tusentals andra människor, utan att egentligen vara synliga för varandra.

Det finns inget utrymme för omsorg om andra människor i den tidspress vi lever under och vi orkar sällan bry oss om någon annan än oss själva.

Oändligt många människor känner sig ensamma.


Äldre som hindras av ålderskrämpor och annat fråbn att ta sig ut blir förstås oerhört ensamma.

Men även unga  människor upplever en skrämmande ensamhet som jag tycker jag möter allt oftare.

Ensamheten gör något med människor som skrämmer mig.


Idag har jag varit med om något riktigt fint.


Träffade i mitt arbete för ett par veckor sedan en tjej på 18 år som sa gång på gång under vårt samtal: Jag är så ensam.
Ingen har tid svarade hon när jag undrade om ingen vuxen i hennes närvaro skulle kunna fungera som bollplank.


Så småningom kom hon till saken - hon ville ha en mormor.

Hennes egen mormor dog när hon var liten och farmot bor i en annan världsdel.


Jag tänkte genast på en äldre dam som väntade på någon som ska skingra hennes ensamhet.

Idag möttes de på Frivilligcentralen.

Den 79 åriga kvinnan och den 18-åriga flickan.
Lite trevande och blygt var samtalet i början.

Men när de fått prata ensamma med varandra en stund började samtalet flyta.

Och när vi skildes åt stod de ute på trappen och kramade om varandra innan den äldre damen gick in i sin färdtjänst.

Jag tror det mötet kommer att göra skillnad i båda deras liv.


Någon har sagt:" Tänk om alla ensamma kom tillsammans - så ensam ensamheten då skulle bli."


Och mot det målet arbetar vi!
Utrota ensamheten!

Ett steg - ett par ensamma i taget!

Jag har verkligen ett drömjobb!





Av Kaela - 4 september 2013 05:56

 




Mitt i livet

behöver både
din kropp och din själ

nya glasögon

dubbelslipade kanske

så du ser
både långt borta
och mycket nära

med klara glas
så du kan läsa

de hemligheter
som livet
hitintills

dolt för dig

Kaela

Av Kaela - 4 september 2013 05:47

Idag är det onsdagen 3 september och Gisela har namnsdag!


Jag gratulerar!


  


2 627 kvinnor i vårt land har förnamnet Gisela.

Av dessa har 1 564 namnet Gisela som tilltalsnamn.

Gisela är ett tyskt namn, ursprungligen en kortform av namn som börjar på Gisel- som betyder stråle, pil.

Har funnits i Sverige sedan 1729.

Historisk person som burit namnet:

Karl den store, frankisk konung på 7- och 800-talen hade en syster som hette Gisela.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards