Direktlänk till inlägg 23 september 2013

Ödmjukhet är inte att vara en dörrmatta!

Av Kaela - 23 september 2013 06:00

    



När jag tog en "tumvers" i min bok med tänkvärda ord idag och fick upp detta:

"Kunskap är stolt över att han lärt sig så mycket.
Visdom är ödmjuk
inför det faktum att han inte vet mer.”
William Cowper"

så vandrade min tanke vidare kring detta med ödmjukhet.

Ödmjukhet är ett av mina favoritord!


Man säger oftast om tystlåtna, undfallande, konflikträdda och blyga människor att de är ödmjuka.

Hmm...jag håller inte riktigt med.


Ödmjukhet är att se på sig själv med ärliga och sanna ögon.


En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar.
Men också om sina tillgångar.

Men skyltar inte med dem


För mig är det just att ha ett mjukt och respektfullt sätt, att vara mjuk i sin framtoning i mötet med andra människor som är att vara ödmjuk. 

Och kanske extra viktigt är när man kan vara ödmjuk även när andra människor har en dålig dag, gör påhopp och utfall utan rimlig förklaring.

Jag är kvar i min mildhet och låter mig inte påverkas av att andra mår dåligt och måste hävda sig, jag svarar mjukt och lugnt ändå - klarar man det - ja då är man verkligen ödmjuk.


Jag skulle vilja säga att ödmjukhet är en egenskap - men ändå något man måste träna på.

Det är illa svårt att vara ödmjuk är när man inte är balanserad med sig själv, när livet är jobbigt och motgångarna hopar sig.


Ändå tror jag att det ofta är genom att gå igenom svårigheter man kommer att få ödmjukhet som håller.

 
 
Spanaren

Spanaren

23 september 2013 07:51

Du har mycket rätt i det du säger. Ödmjukhet är också att dela med sig av det som man har ett överflöd av. En ödmjuk person för mig är en vis klok människa med stor livserfarenhet. En ödmjuk person kan också vara ung så missförstå mig inte. Man är ödmjuk för hela livet!
/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

23 september 2013 16:29

Ja ödmjukhet är så oerhört mycket som man inte genast tänker på när man hör ordet!

javisst kan en ung person vara både vis och ödmjuk.
Delvis är väl visheten en förutsättning för ödmjukheten.

Kramar om!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards