Alla inlägg den 14 september 2013

Av Kaela - 14 september 2013 20:45

 


För mig är livet ingen flackande låga - det är en lysande fackla som jag får bära ett ögonblick  - och jag vill att den ska brinna så intensivt som möjligt innan jag lämnar den vidare till nästa generation

Av Kaela - 14 september 2013 20:05

"Godheten" är en film av Stefan Jarl.

Klart sevärd.

Och finns nu som DVD.

Kanske ett tips för dig som tycker att du har allt, när dina närmaste frågar vad du vill ha vid nästa bemärkelsedag.


Det är en dokumentär - en uppgörelse med en värld där de rika blir rikare och de redan utslagna ännu mera utslagna.


På nätet kan du köpa den här

Av Kaela - 14 september 2013 15:00


Läst i Dagens Nyheter


Med fasa läser jag om hur en liten flicka på 8 år i Jemen dog av inre blödningar efter sin bröllopsnatt.

Om inte det är att vara pedofil att gifta sig med en åttaåring och dessutom tvinga sig på henne - då vet jag inte vem som ska kallas pedofil.

Vi måste agera kraftfullt  mot barnäktenskap både inom och utom vårt land.

Jo, det händer här också.

Problemet med barnäktenskap är störst i Sydasien och Afrika söder om Sahara, men det finns också i vår del av världen.

I Sverige kan föräldrar enkelt ladda ned en blankett från länsstyrelsens hemsida och söka dispens för att gifta bort sitt barn

Av Kaela - 14 september 2013 14:46

 


Så här fint blommar ännu purpurvindan på vår altan. Den kallas också Blomman för dagen eftersom varje blomma lever en enda dag!

Av Kaela - 14 september 2013 10:45

 





När jag ser alla trådarna
i min ofärdiga livsväv

frapperas jag
av att glädjen
har övertaget

trots att både botten och inslag
är hårda och svarta


inte ens den
grymmaste mörka botten
eller den djupaste smärtans inslag

kan förringa
glädjen i att få leva

förakta aldrig
skuggorna

de ger ljuset skärpa

och se

livet fortsätter

att möta mig
ur framtidsdimman

som döljer både
överraskningar
och besvikelser


allt medan glädjen
lugnt rotar sig


Kaela




Av Kaela - 14 september 2013 09:17


 



Ingen sommar utan ett slut.

Så gäller förstås även denna fantastiskt fina sommar.

Och ändå är det som att den dröjer på steget, fortsätter ge oss av sin värme.

Denna sommar kan verkligen konsten att ge ett bestående intryck!


Det är först på kvällen vi ser att sommarljuset börjar försvinna.

Mörkret kommer snabbt då solen gått ner.

Och lite tidigare för varje dag!


Vi är utan återvändo på väg in i hösten.

Men hösten är en fin tid den också.

Full av frukter av vårens och sommarens möda.

Äpplen mognar och plommonträden dignar.


Det kommer också ett slags lugn med hösten.

Livet saktar av lite- vi behöver inte jaga för att utnyttja varje solig dag!


Visst är den med vemod vi skiljs från sommaren.
Men det hindrar oss inte från att med glädje gå in i hösten.

Njuta av kärleksörten som slår ut i rabatterna.

Visste du att Kärleksörten heter Autumns joy på engelska - Höstens glädje.


Nu är det dags att plantera de lökar som ska göra oss lyriskt lyckliga i den nya vår som kommer efter höst och vinter.

Att plantera förväntan, det är väl härligt!

Med de här tankarna önskar jag er alla underbara läsare och bloggvänner en underbar och glädjefylld höst!





Av Kaela - 14 september 2013 06:45

Grattis på namnsdagen lördagen den 14 september Ida!


Jag gratulerar!


 


49 425 svenska kvinnor har förnamnet Ida.

Av dessa har 27 208 namnet Ida som tilltalsnamn.

Även 5 män bär namnet Ida. 2 som tilltalsnamn.

2 personer bär namnet som efternamn


Ida är ursprungligen en kortform av det forntyska namnet Iduberga som är bildat av ordet id som betyder flit.

Har funnits i Sverige sedan 1358.

Historisk person som burit namnet: Ida Bäckman, 1867-1950, författarinna.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards