Alla inlägg den 26 september 2013

Av Kaela - 26 september 2013 19:52


 



"Ibland utsätts vi för tillsynes slumpmässiga händelser som man inte kan välja bort, men man kan alltid välja hur man låter sig påverkas."


Läste orden på en anslagstavla häromdagen och sedan dess har jag gått runt och funderat på dem.

Är det sant?

Är det alltid möjligt att välja hur man låter sig påverkas?

När det värsta sker - när mardrömmen blir verklighet?


Jag tror att det finns saker som kan möta oss när vi inte -  oavsett hur mycket vi försöker - kan bestämma oss för att vi ska välja att må bra i det som hänt.

När någon vi innerligt älskar är borta - då måste vi få sörja.

Då kan vi inte förvandla det skedda med aldrig så mycket positiva tankar.

Men när sorgen kanter slipats av lite - kan vi kanske se att det var fint att få haft den här personen i sitt liv.

Men inte förrän då!

Och där kan vi välja att ta fram allt det fina det ljusa som den som är borta gav mig medan han eller hon fanns i mitt liv.


Jag tror att sorgen är viktig!

Den måste få ha sin tid.

Det betyder inte att vi inte kommer att välja ljuset när det allra värsta lagt sig.


Besvikelsen för den som blivit sviken gör ordentligt ont.

Också då måste man få sörja.


Eller om man drabbas av en svår sjukdom - Ingen kan se något bra med det just då.

20 år senare kan vi kanske däremot se att det svåra som mötte oss genom sjukdomen har gjort oss till en rikare person med en ljusare livssyn än vi hade dessförinnan.

 Förr sa man "Inget ont som inte har något gott med sig" och jag tror många av oss är beredda att skriva under på det.

Men - först efter att vi sörjt....gråtit, skrikit och tröttat ut oss med alla varför som det inte finns något därför till.


När sorgen kan integreras med vårt liv i övrigt, när vi tillfrisknat, när den stora smärtan av att ha blivit sviken klingat av kan jag förstå och acceptera att mitt liv spelar roll.

Då först kan jag inse att mina val gör skillnad.

Att jag faktisktär betydelsefull.

Varken bättre eller sämre än andra, - men lika betydelsefull som de.

Betydelsefull på så sätt att mina val även påverkar annat och andra människor  runtomkring mig, och därför spelar roll. Jag kan göra skillnad.

Jag kan välja att göra skillnad. 

I det lilla och i det stora.







Av Kaela - 26 september 2013 04:45

Idag är det torsdagen 26 september och Enar och Einar har namnsdag!


Jag gratulerar!


 



Det finns 3 002 män i Sverige som har förnamnet Enar.

Av dessa har 528 namnet Enar som tilltalsnamn.

6 personer bär namnet som efternamn.

Enar är ett nordiskt namn som betyder en som strider ensam.

Har funnits i Sverige sedan 1225.


Och 15 590 män som har förnamnet Einar.

Av dessa har 2 211 namnet Einar som tilltalsnamn.

Även 1 kvinna bär namnet, men dock inte som tilltalsnamn.

Namnet som bärs som efternamn av 28 personer.

Einar är ett fornnordiskt namn som är bildat av ordet einheri som betyder kämpe eller den som strider ensam.

Fösta belägg för att det fanns i Sverige är runinskrifter från 1000-talet.

Historisk person burit namnet: Einar Tambaskälver, norsk storman på 1000-talet.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards