Alla inlägg den 2 januari 2014

Av Kaela - 2 januari 2014 13:11

 




Trött på julsmakerna och slut på resterna efter nyårsmiddagen.

Varför inte göra en enkel och god kasslergratäng någon av de två vardagar vi har just nu.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:
Kassler. (ca 500 gram till en normalstor gratängform)

Ris

Krossad ananas på burk, lite avrunnen.

Färska champinjoner, mängd efter smak och tycke.
Riven ost
Cocktailtomater om man vill lyxa ttill det lite


Till såsen:

Smör

Mjöl

Mjölk eller grädde.

Curry.


SÅ HÄR GÖR DU:

Koka ris

Sätt ugnen på 200 grader

Lägg det kokta och avsvalnade  riset i botten på gratängformen.

Skär kasslern i tärningar, lägg ovanpå riset.

Lägg sedan krossad ananans och tärnade färska champinjoner ovan på kasslern.
Gör en vanlig bechamelsås (vit sås) - smaksätt med lite salt och curry.

Slå såsen över innehållet i gratängformen.

(Gillar man inte curry kan man istället ta bechamelsås.)

Av Kaela - 2 januari 2014 10:13

 



Jag var 18 år och sommarjobbade på posten.
Brevbäraren som jag vikarierade för bad mig om en tjänst.
Den bestod i att läsa alla brev för en blind tjej som bodde ute på landet.

Han hade själv gjort det under alla sina år på posten så jag hörde mig själv svara ja även om jag kände mig lite osäker på uppgiften.

Jag hade aldrig hälsat på en blind person förut.


Då jag parkerat bilen och gick längs den gamla stigen som ledde fram till det lilla huset där den blinda tjejen bodde, var jag mycket nervös.

Väl framme vid huset öppnade ingen när jag knackade på.

Så hördes ett svagt >Kom in< inifrån huset.
När jag klev in i huset möttes jag av en person som kom gående med käppar under armarna.

Hon gick mot ett bord, men precis innan hon stötte emot vände hon sig mot mig och sa med ett stort leende:
- Hej! Jag heter Astrid.
- Kjell heter jag och jag kommer från posten, blev mitt sponata svar.


Det var början på en härlig relation.
Astrid var den gladaste människa jag någonsin mött och en fantastiskt god lyssnare.
Hon var 98 år och bodde själv i en stuga utan vatten och el.

Alla hennes närmaste vänner och släktingar hade gått bort.
Mina föräldrar hade just skilt sig så Astrid blev en av de personer jag kunde prata med om livet och annat.

Efter många fina samtal frågade jag en dag Astrid:

 Om du var ung igen och hade alla möjligheter att göra vad du ville med ditt liv, vad skulle du göra då?

Efter att ha funderat en kort stund svarade hon:
-Det första jag skulle göra vore att sopa min trapp och det andra att hugga ved,.
Astrid är den lyckligaste människa jag någonsin mött.

Kanske berodde det på att hon hade förmågan att fokusera på små saker i tillvaron och glädjas åt dem.


Ur Varför växer gräset/Förf. Kjell Enhager

Av Kaela - 2 januari 2014 05:56

 


Du skall tro att du är något.

Du skall tro att du är lika god som alla andra
och att alla andra är lika goda som du.

Du skall tro att du är lika klok som andra ibland klokare.

Du skall veta att du är lika bra som andra.

Om du vet att du gör ditt bästa, kan du uppskatta dem som är bättre.
Ibland vet du mer än andra. Ibland vet andra mer än dig.

Du är inte förmer än andra, men du är enastående som alla andra.

Du och alla andra är lika mycket värda, ingen är förmer än någon annan
Skratta åt dig själv och din värld. Det gör dig fri.

Du skall tro att någon bryr sig om dig.

Du skall tro att du kan lära andra en hel del och att du kan lära av dem.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards