Alla inlägg den 27 januari 2014

Av Kaela - 27 januari 2014 18:52

 



En ny bild på gatorna i våra svenska städer är tiggarna.

I media kan man läsa de mest olika teorier om varför de är här.

Att de tigger för att få ihop pengar till ligor bland annat.

Jag undrar om den som påstår det har en aning om hur lite pengar de faktiskt får in.

Hur många av oss i Sverige har kontanter på oss idag.

De flesta har bara bankkort.

Bara detta gör att jag inte tror att det är värst lukrativt att tigga i Sverige.


Det gör så ont att se dem.

De desillusionerade blickarna - eller de förtvivlade vädjande blickarna.


Vi är inte vana vid detta i Sverige!

Vi vet inte hur vi ska bemöta dem.


De flesta av oss låtsas nog att vi inte ser dem.


Lars Linebäck, direktor för Linköpings stadsmission säger i Kyrkans Tidning att deras utredning har visat att det inte handlar om några ligor.

Linköping hör till de städer som just nu ordnat så tiggarna ska få tak över huvuet, frukost och ett kvällsmål.

Det gläder mig.

Jag önskar att någon tar tag i det i min stad också.


Marcus Birro skriver i Expressen så här:

Mitt brott är egentligen dubbelt. Jag vägrar ge av mitt överflöd och jag undviker att bemöta de här människorna med ett enda gram anständighet. Jag skäms över mig själv. Är jag ensam med att känna så här? Hur ska vi göra för att komma till rätta med allt detta? Och var börjar vi?

Jag delar hans tankar och hans fråga.

Var börjar vi?


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards