Alla inlägg den 25 februari 2014

Av Kaela - 25 februari 2014 19:57

 



En gammal dam som jag träffade i mitt arbete i veckan berättade om hur hennes pappa när kvällsbrasan tänts i kakelugnen på kvällen brukade samla de sex barnen till en sagostund.

Där satt de medan elden falnade och pappa berättade sagor, eller om något som hände då han var liten.

Kura skymning kallades det tydligen.


Undra på att barn mådde bättre förr.

Vilken plattform detta måste bygga inom dem.

Att fly till när livet blir kallt och tufft.


Och jag kunde inte låta bli att undra om vi i min generation skapade plattformar i våra barns liv och hur de i så fall ser ut.....



Av Kaela - 25 februari 2014 18:39

 




Vid vintriga vägskäl
väcker visan våren

lösgör vår längtan
och tänder solen
som värmer
våra vinterbleka
kinder

tyngden av vintertröttheten
tappar taget
inför den första tuvan
med tussilago


Kaela

Av Kaela - 25 februari 2014 12:31

 

 

 

Att lyssna innebär, förutom att vi tar emot orden, att vi tolkar allt det som vi uppfattar med flera sinnen.

Det som vi ser, hör, känner med känseln och upplever i form av känslor och dofter.   


Att lyssna är faktiskt att se bortom orden.


Att verkligen lyssna - vara närvarande- medvetet och fullt ut!


Man möts, samtalar och umgås.
Ofta har tanken slagit mig: Hur mycket 
lyssnar jag egentligen?

 

Att verkligen lyssna kräver  tid, och närvaro.

Ger jag mig tid - är jag närvarande?

Använder jag alla mina sinnen.?

 

Ibland är det  nödvändigt att lyssna till det som sägs bakom orden.

Att höra mellan raderna skulle man kunna säga.


Det är riktigt svårt att verkligen lyssna.


Men när man lyckas uppstår något som nästan känns magiskt när du känner det som den som talar  känner bortom orden, lever med så som deras värld ser ut, går i deras skor ett stycke av vägen........

 

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards