Alla inlägg den 27 februari 2014

Av Kaela - 27 februari 2014 20:09

 




Jag tror att de allra flesta av oss upplever naturen som en kraftkälla.

Ingenting ger sådan distans till allt som sliter och oroar som en skogspromenad...


Det spelar ingen roll om du är fjärde generationens storstadsbo som bara har sett träd på bild eller om du är en inbiten landsbygdsbo.
Du är en del av naturen och skapt för att vistas i en grön miljö.

Djupt inom dig finns behovet av den.


Till och med att titta på bilder av naturen lär sänka vårt blodtryck.


Dessutom finns det en massa örter som är rena medicinen.


Visste du till exempel att Basilika har antiinflammatoriska och antibakteriella egenskaper, och Citronmeliss är gasdämpande, kramplösande, lugnande, virushämmande,  hjälper mot sömnbesvär, huvudvärk, orolig mage, ångest, rastlöshet och hjärtklappning, att Havtorn är kärlvidgande och ökar elasticitet i blodkärl, sänker högt blodtryck, motverkar åderförkalkning och är urindrivande.

Groblad - som även kallas för dragblad, varför vet jag inte men kanske för att denna ört drar ut var och läker sår....


Detta är bara några exempel som jag lärde mig av min kloka mormor., som förresten sa: "Till varje sjukdom har Gud skapat en ört"...jag undrar om hon inte hade rätt`......


Av Kaela - 27 februari 2014 12:08

 

 

 

En försiktig person råkar inte ut för en massa olyckor, men han/hon går också miste om en mängd spännande händelser och upplevelser. 

 

Alla har vi vårt fria val.

Att inte välja är också ett val.

Många gör saker de inte vill.

De köper sådant de egentligen inte behöver, eller har råd med, bara för att "alla andra" har sådana saker, och för att de tror att det förväntas av dem att de också måste ha det för att räknas.


Jag vägrar finna mig i det.


Visst händer det att jag gör saker jag inte vill - bara för att de måste göras...städa utr kylskåpet till exempel.

Men drar man det till sin spets är det faktiskt också ett val.

Att jag inte vill ha ett sunkigt kylskåp har en konsekvens - jag måste st'da.


Så hur man vänder och vrider på saker och ting så väljer vi!


Egentligen kan vi faktiskt inte gå någon annan väg än vår egen.

Också om jag  väljer att gå efter andras tyckande och tänkande så är det ändå jag som beslutar mig för att detta ska vara min väg.

 

Om vi ska våga att ta steget att börja leva vårt eget liv behöver vi först acceptera oss själva som vi är.

Om du inte är där idag - så börja respektera dig själv, dina talanger och drömmar, och till slut älska dig själv och därmed vinse att du är en unik person som har en unik möjlighet att välja din egen unika väg!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards