Alla inlägg den 3 mars 2014

Av Kaela - 3 mars 2014 16:50

 




Ibland blir jag både ledsen och upprörd över det kategoriserande vi ägnar oss åt i Sverige.

Ofta märker jag  till exempel hur vi pratar om äldre, pensionärer eller gamla som om de inte längre vore individer

Förresten - varför klumpar vi ihop alla som finansierar sin tillvaro med det de betalat in under ett långt arbetsliv - när vi inte säger löntagare i dagligt tal,om de som ännu jobbar?

Vansinnigt att göra så tycker jag.

Kan vi inte säga seniorer istället!


Vem är egentligen gammal?


En gång i tiden var man gammal när man var fyrtio.

Ganska nyligen var man gammal när man var sextio.

Idag har det väl flyttats upp ytterligare en bit.


Att vi blir äldre - det är livets gång.

Idag är vi alla en dag äldre än i går.

Och en del har många ljus att blåsa ut på tårtan.


Men - det enda äldre människor har gemensamt är sin ålder!

i övrigt är de indivder med ungefär samma tankar och funderingar som de hade för 50-60 år sedan.

Så en sak är säker - snart måste äldreboendena sparka ut Jularbo och Livet i finnskogarna och öppna dörren för Elvis och andra samtida med honom.

En del av de som skrek sig hesa på Elvis-galorna bor redan på ett äldreboende - eller särskilt boende som politikerna vill att vi ska säga nu.

Tant Annika med rollatorn som alltid gillat att sminka sig är lika förtjust i att göra det ännu - och  så vidare.


Och vi får aldrig glömma att även personer över pensionsåldern fortsätter att utvecklas. 
Det är inte bara sönderfall och utförsbacke - det sker en ständig förnyelse inom oss - så länge vi lever och andas!

Underbart och sant!

Av Kaela - 3 mars 2014 07:15

 



Jag vet inte hur det är med dig...men för mig är det så att jag sällan eller nästan aldrig känner igen mig i det som andra människor säger att jag är.

Oavsett om det de säger är positivt eller negativt.

Ibland kan jag uppleva att någon fångat en liten aning - men det är bara en liten prisma av den helhet som jag utgör.

Det här har lärt mig att jag aldrig ska uttala mig om andra människor - att han eller hon är sån eller sån!

Det är fullständigt befängt att inbilla mig att jag skulle kunna veta det.

Jag ser ju bara en liten prisma.

Kanske en för stunden mindre bra prisma - eller kanske istället en riktigt fin prisma.

Men jag ser inte helheten.

Han ingen aning om vilka steniga vägar den människan gått.


Vi lever i ett fritt land där man har rätt att tycka till om saker, uttrycka sina åsikter och prata öppet om dem. Men det är en sak att tycka till om politik eller andra företeelser - och en helt annan att ha åsikter om människor -kanske utifrån bara ett kort möte med denna människa.


Vi måste inse att vi aldrig har nog med kunskap för att uttala oss om en annan människa.


Vi har ingen aning (eller i varje fall en mycket diffus sådan) om deras tankar, drömmar, rädslor och bakgrund. Vi vet inte orsaken till att människor beter sig på ett visst sätt eller varför och vilken sida av dem som de visar oss och vilken de väljer att gömma.

Vi vet inte vilka bördor de bär i sin ryggsäck eller vilka saker de fått gå igenom genom livet. Ingen är perfekt.

Jag är det inte - och inte heller du - och om jag står där och ser en medmänniska misslyckas - så är det verkligen inte min sak att bedöma - det är min sak att hjälpa.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards