Alla inlägg under mars 2014

Av Kaela - 22 mars 2014 05:58


 




"När skrattade du sist?"


Orden stod på anslagstavlan i ett föreningshus i en annan stad som jag besökte för ett bra tag sedan.

Av någon anledning dök de upp i mitt minne i går på jobbet.


Jag mådde inte bra....axlarna var upphissade i öronhöjd - och jag försökte göra det omöjliga.


Jag satt och gick igenom registreringarna av de som önskat kontakt med en frivillig.

Nöden bakom orden grep mig - jag insåg att jag inte kommer att kunna möta allas önskan.

Det fattas frivilliga!


Även om vi har över 200 registrerade frivilliga så finns det bara ett par stycken "lediga" just nu.


Behoven är så många fler.

Och de skriker emot mig mellan de kortfattade raderna i vars och ens önskan.


Jag insåg att det kommer att ta tid att fylla alla dessa önskemål - som dessutom för varje dag blir flera.


Inte något att skratta åt precis.


Jag vet att jag gör vad jag kan - till och med försöker trolla - och det räcker inte.


Stressad?
Utan tvekan!


Och så kan jag inte hjälpa en enda.

Kom också ihåg några ord som jag hörde på en stressföreläsning för en tid sedan: "Det är din tolkning av situationen som skapar stressen."


Jag insåg att vad jag behövde just då och just där var ett gott skratt.

Men var hitta skrattet?


Jag reste mig upp från skrivbordet och gick runt i lokalen när tankarna plötsligt började vandra bakåt i tiden.
När jag plötsligt i tankarna fann mig själv i ett kök som var mitt för länge sedan.
Min idag vuxna son var i tvåvårsåldern och hade just lärt sig prata,

Men han pratade förstås så att det mest bara var en mor som förstod honom.
Vilket också noterades av hans tre år äldre syster.


....plötsligt hörde jag henne säga: Ska du säga...som inte ens kan prata....

och svaret från den lille tvärsäkre tvååringen: Säje du va..plataj och plataj hela dagana ja...så de så...

Och plötsligt kom skrattet....

Åt minnet...


Säkert är det lika för dig ibland - att stressen hinner ifatt dig och lägger sig som ett skruvstäd över  axlarna.
Plockla då fram något riktigt komiskt eller roligt du varit med om...berätta det kanske om du har någon som lyssnar...och skrattet kommer - och skruvstädet mildras...för att till sist helt försvinna.


I stället för att tänka att du har svårt för att skratta eller att det inte finns något att skratta åt.

Leta orsaker att skratta!


Lägg de roliga sakerna på minnet.

Varje gång något är kul, memorera alla detaljer kring vad det var du skrattade åt och hur det kändes i kroppen så du kan plocka fram känslan vid behov.


Då skaffar du ett effektivt vapen mot stressen som enbart förkrymper dig.


Någon har undersökt skrattets betydelse genom att intervjua 516 personer som deltagit i skrattgrupper.

Resultatet visar att: 85 procent fick bättre självförtroende.
83 procent av dem som led av någon åkomma kände en förbättring.

79 procent fick bättre livskvalitet och bättre humör.

69 procent blev mindre stressade

66 procent fick lättare att koncentrera sig - och 57 procent sov bättre.


Dessutom vet man att  skratt bidrar till att öka antalet vita blodkroppar som stärker immunförsvaret.

Lungkapaciteten och syrehalten i blodet förbättras när vi skrattar!


Rent påtagligt vet vi ju alla att ett leende ansikte är attraktivt.

Mimiken blir mer levande och ökad blodtillförsel ger näring och glöd.


Så kära vänner - släpp loss skrattet!
Det är gratis och betydligt billigare än läkararvoden!


Har du inget att skratta åt?

Det är jag säker på att du har - men du får kanske inte tag i det just nu.
Då ska du lyssna på detta - och jag lovar att du skrattar gott innan klippet är slut!












Av Kaela - 21 mars 2014 18:45


 




Och så ett citat av Anders Haglund för oss att ta med oss in i helgen och meditera över:


            Du har aldrig fått en annan människa att må bra i onödan

Av Kaela - 21 mars 2014 14:38

 


En av våra härliga frivilliga kom och bjöd på nybakta bullar till fikat!

Bästa starten på en skön vårhelg.


ORD

Av Kaela - 21 mars 2014 09:22

       

 

 

"Pennan är vassare än svärdet” sa den engelske politikern och författaren Edward Bulwer-Lytton.

 

Och så finns det ett gammalt ordspråk: ”Sår av svärd kan botas, inte sår av ord.”

 

Ord är mäktiga.

Och bör behandlas varsamt.

 

Inte ens en språkprofessor kan svara på hur många ord det finns i svenskan.

Visst är det faschibnerande.

 

Det finns ett ord som jag älskar i vårt språk och det är ordet FÖRTROLIG.

När jag vågar vara förtrolig med någon då hyser jag tillit.

Då vet jag att de ord jag säger kommer att tas emot av ömma händer.

Då vågar jag fullständigt vara mig själv.


Låt oss använda orden idag så att de bygger upp dem vi säger dem till.

Låt orden bli ljus för den som lever i mörker.

Tröst för den som lever i sorg.

Hopp för den som tappat sitt hopp.


Det finns inget viktigare än att göra våra ord till en spegel där våra medmänniskor kan spegla sig själva - och se något oändligt vackert.


Ord har makt!

Låt oss använda dem försiktigt!

 

 

Av Kaela - 20 mars 2014 16:27

Har du hört uttrycket "Rubens barn"


Troligen - om du är förälder.

Men kanske inte alla farmor/farfar och mormor/morfar har gjort det.


Det är som du kan se här nedanför helt underbara dockor.


 

Bilden lånad här

 

De finns att köpa på många ställen - och priset kan variera med en hundralapp mellan de olika försäljningsställena....

 

Men oavsett är de lite dyrare än traditionella dockor är de helt oemotståndliga.

Även som vuxen vill man bara krama

 

 

Du kan köpa dem till exempel på Barnparadiset


Detta är inte det billigaste stället, med de är bara tt ha att göra med.

 

 






   

Av Kaela - 20 mars 2014 10:38


"Det finns ingen naturlag som säger att historien måste upprepa sig.

Om målet är att undvika ett krig mellan Ryssland och Ukraina som kan utvecklas till ett storkrig så är det snart dags att fler ledande politiker ägnar sig åt att försöka hitta utvägar istället för att tävla i att dela ut verbala smockor som ger pluspoäng på hemmaplan och på twitter"


Så avslutar Wolfgang Hansson sin artikel  i Aftonbladet om Bidens uttalande vid ett besök i Polen.


Ja -är det inte dags snart att vi blir så civiliserade att vi inser och fattar att krig aldrig någonsin löser problem - men skapar outsägligt mycket smärta och lidande!

Dags att lära oss förhandla och bli så smarta som vi tror att vi är.


Att vi fortsätter att försöka lösa  tvister mellan länder med våld ännu år 2014 kan få den mest optimistiske att ge upp hoppet om en värld styrd och bebodd av kloka insiktsfulla människor som lärt sig läxan som mänskligheten stavat på hela den tid vi funnits på jorden!
det finns ingen naturlag som säger att det måste upprepas säger Wolfgang - och det är ju så sant att ett barn fattar det!

Hoppas världens styrande inser det också!


Av Kaela - 20 mars 2014 08:08

 

 

 

 

Häromkvällen när jag kastade en blick ut igenom fönstret lyste  en vänligt ljus fyrkant emot mig genom mörkret.

Grannens köksfönster.

Som en vänlig fyr som gjorde  att jag inte kände mig ensam fastän jag just då var det


Säkert finns det fler fyrar i tillvaron som liksom framträder mer när jag lyfter blicken i en grå vardag .


Och - hädanefter ska jag alltid ha en lampa i varje fönster- som skapar små fyrkantiga öar av ljus i den mörka natten.

En hälsning till någon granne som kanske inte kan sova, känner sig ensam!



Låt oss vara fyrljus för varandra med närvaro och uppmärksamhet och sprida ljus och framtidshopp med våra ansträngningar.

Ha ljus i våra ögon som ger känslan av att höra till och duga för dem som möter oss.

Ett ljus i våra ord som ger den som som känner sig slut och marginaliserad får nytt hopp.

Det intressanta med ljus är ju att man inte kan se ljuset, ljuset drar liksom ingen uppmärksamhet till sig självt. 
Vi ser inte ljuset utan ljuset låter oss se.

Därför är det först när vi glömmer oss själva och ger ut av det ljus som bor i oss som vi verkligen kan lysa upp en annan människas liv och dag.


 Vi behöver varandra, någon som kan sprida ljus på min tillvaro, inte någon som säger titta vad jag är bra utan som säger se här, och låter oss se genom deras ljus. 

Detta är att vara ljus, att älska vår nästa.

 

Av Kaela - 19 mars 2014 05:38

 



Idag är det onsdagen 19 mars och Josef och Josefina har namnsdag!


Jag gratulerar!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards