Alla inlägg den 26 april 2014

Av Kaela - 26 april 2014 21:29

 




En kram är en perfekt present
 - kostar inget
Storleken passar alla
och ingen blir ledsen om du lämnar en tillbaka

Av Kaela - 26 april 2014 15:50

 

Lilla Stella börjar bli hungrig igen säger hon....längtar till kvällens grillning



Detta bjöd vi sonen med hustru och liten dotter på till lunch idag.

Underbart gott varje gång - och det tyckte gästerna också - receptet är för 6 pesrsoner men gick åt till sista biten på fyra vuxna och en treåring.

Receptet har jag en gång i tiden hittat hos Arla.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA_


2 1⁄2 dl vetemjöl

75 g Arla® Svenskt Smör

3⁄4 dl Arla Köket Kesella® kvarg lätt

Fyllning

500 g köttfärs

1 st gul lök

3 st vitlöksklyftor

Smör till stekning och smörjning av formen.

3⁄4 dl tomatpuré

1 dl hackad färsk persilja

150 g Kvibille -  Svecia riven

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

Till servering:

2 dl Arla Köket® lätt crème fraiche franska örter

Av Kaela - 26 april 2014 09:15

   



Tar en tidig morgonpromenad- solen strålar och de spätt lövade träden bär löftet om sommar.

Igår upplevde jag en stund på mitt arbete där närvaron av varandra och orden bildade en förtätad stämning.

Jag skulle vilja påstå att vi - fyra personer - förde ett bra samtal där vi verkligen möttes.

Nej - vi var inte alls överens - vi hade egentligen varsin utgångspunkt för hur vi trodde man bäst ska lösa det problem vi samtalade om.


Men hur kunde det då bli ett gott samtal?


Om vi hade varsin utgångspunkt i samtalet  - och varsin lösning på samma problem.


Jo - det fanns inget av kamp - inget av "jag har rätt".

Vi var alla fyra besjälade av att få till stånd en god lösning.


Det märkliga skedde då att vi upptäckte att vi faktiskt kompletterade varandras insikter - i de olika åsikter vi representerade.


En underbar känsla och en underbar upptäckt!


Om alla slänger allt vad prestige heter över bord - och var och en lägger fram sin syn på saken så kan det som först ser  ut som att man när som helst borde flyga i luven på varandra förvandlas till att man inser att det är en styrka och inte en svaghet att få belysa en sak från flera håll.


Mitt jobb har också en Facebook - grupp.

Kolla gärna!

Av Kaela - 26 april 2014 08:15

Det mittersta rummet i själens hus
är mitt eget ljuvliga rum.
Där är min rymd och mina rötter
min okränkbara frihet
och kärlekens källa, outsinlig.


 




Där kan min nästa inte bo
ingen enda av de mina.
Deras rum i huset som är mitt
ligger runt omkring mitt centrum
utan trängsel, utan sammanblandning.


Har jag tillgång till min ensamhet
och livets friska brunn i mitt fördolda
då är jag fri att rikta mig åt alla håll
att glömma mig och dela andras villkor
utan att binda någon eller själv bli bunden.


Margareta Melin (ur diktsamlingen Kärleken en bro)

Av Kaela - 26 april 2014 07:09

 



Finns det någonting som vi blir så störda av som grannar?

Knappast tror jag.

Sveriges Bostadsrättscentrum, SCB har satt ihop en lista, som Dagens Nyheter publicerat -  över vad vi oftast klagar på.

Det som slår mig när jag läser listan är att en del av det vi störs av måste anses som vanliga ljud från människor.

Skrikande och lekande barn till exempel.Istället för att bli störd kan man ju låta ljuden från de små människorna glädjas över att de har kul - och kanske låta deras glada röster locka fram minnena från då - en gång....

Barn leker och de skriker.....

Tänk om vi istället för att bli störda försökte inse att många människor på ett litet område måste höras.


Här är listan:

 Oreda i trappuppgång med cyklar och barnvagnar som står i vägen.


 Någon som pratar högt i mobilen på balkongen.


 Medlemmar som skolkar på städdagen.


Katter som kissar i sandlådan.


Skällande hundar.


Hög musik.


Klampande ljud i trappuppgång.


Fulla grannar.


Pensionärer som hör dåligt med teven på högsta volym.


Skrikande och lekande barn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards