Direktlänk till inlägg 30 juni 2014

Har vackra människor fördelar av sitt utseende?

Av Kaela - 30 juni 2014 22:15

 

Bilden lånad här


Ganska ofta hör man folk säga att utseendet inte har något betydelse.

Det sas idag också - under fikat - på ett möte jag deltog i på mitt jobb.

Jag skulle väldigt gärna hålla med.

Men kan inte göra det till 100%.


Vid det första intrycket spelar absolut utseendet in.

Bland annat har undersökningar visat att vackra människor ofta uppfattas som ”snällare”, ”smartare”, och ”viktigare”.


Knäppt?
Ja det tycker jag.

Men sådana är vi tror jag.


Ju oftare vi ser en annan människa  - och ju mera vi delar med personen - ju mer troligt är det att vi kommer att uppfatta henne eller honom som attraktiv-


Så vi som inte är skyltdocksvackra tillika smala och välvårdade får en andra chans - och en tredje.

Någon rättvisa finns det alltså!


Det är så det blir när vi har sett igenom det yttre och upptäckt människans inre.


Fördelarna med att döma folk efter utseendet är att det går fort.

Tyvärr blir det nästan alltid fel, säger Björn Nilsson, lektor i socialpsykologi.


Vid snabba möten tycks vår hjärna göra  en felkoppling mellan ett vackert yttre och inre.


Men - det repareras.

Vi ändrar oss spom sagt - när vi lär känna personen ifråga.



 
 
TantGlad

TantGlad

1 juli 2014 07:56

Hmm...det här är ju en intressant fundering, men nog har utseendet en del i vår uppfattning av en annan människa. Nu behöver inte ett snyggt utseende betyda nåt positivt för betraktaren för jag tror åxo dessa människor kan upplevas arroganta och självupptagna. Men så behöver det ju inte vara, och nåt som ÄR bra ÄR att inte döma någon vid ett första möte pga sitt utseende. Jag tycker åxo en människa blir vackrare och vackrare ju mer man lär känna dessa insidor. Då kan ju den snyggaste blekna i jämförelse, fast nu ska vi ju inte jämföra olika människor utan låta alla få blomma som en blomma då är de som vackrast.
Ha nu en jättefin dag!

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

1 juli 2014 08:17

Gissar att många av oss har funderat i den här riktningen.
Men precis som du säger - varenda människa är en blomma...så vackert uttryckt - och blommor är så otroligt olika.
Ändå har alla något vackert - från den minsta lilla Tusensköna till den ståtliga pionen.
En särart har blommorna - och människorna också!
Tack för din fina tänkvärda kommentar!

Ha en jättefin dag du också Anne-Christine!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards