Alla inlägg den 8 juli 2014

Av Kaela - 8 juli 2014 22:48




Ja ja-jag erkänner.

Jag är absolut totalt ointresserad av fotboll.



Har inte lyckats undgå att det är VM....

Inte med en man som kan offra både sömn och annat för dessa matcher....


Men jag kan inte - inte för allt i världen fatta hur man kan sitta och titta på vuxna män som jagar en läderkula!!!!!  

Som om det gällde livet!

Och alla pengar och allt annat....



Visst - det är betydligt mycket bättre än att de bekämpar varandra på annat sätt...så låt gå då....men hjälp vad man känner sig ensam genom VM och OS och allt vad det heter.....


Någon annan som är så udda som jag?

Av Kaela - 8 juli 2014 16:57

Förutom att man faktiskt kan köpa både ugnsstekta eller grillade kycklingklubbor i affären - och likaså potatissallad...så kan man faktiskt göra båda delarna hemma.

Frågan är om det inte blir ännu godare.


Vill du fixa middagen hemma är detta ett bra recept.


 



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA: (4 portioner)

 kycklingklubbor

4 citronskivor

2 msk rapsolja

salt och nymalen peppar

1 kg kokt potatis

1 påse blekselleri

2 msk kapris

finrivet skal av 1 citron

2 dl crème fraiche Franska Örter

(du kan också ta vanlig creme fraiche, t.ex om du behöver den laktosfria bvarianten och tillsätta franska kryddor, finns på burk)


SÅHÄR GÖR DU:

Sätt ugnen på 200°.

Lyft lite på kycklingskinnet och lägg citron-skivor under skinnet.

Pensla kycklingen med olja.

Salta och peppra.

Grilla kycklingen i ugnen eller på grillen ca 20 min eller tills den är genomstekt och fått fin färg.
Skär potatisen i klyftor.

Skiva bleksellerin tunt.

Blanda potatis, blekselleri och kapris med crème fraiche.

Smaka av med salt och peppar.

Servera kycklingen med potatissalladen och gärna med enbart cocktailtomater.


Den här rätten är enkel och jättegod!

Av Kaela - 8 juli 2014 15:43

 



Många lever med ständig smärta.

Det sägs vara så många som var femte person som upplever begränsningar och inskränkningar i sitt liv på grund av detta.

Normalt sett så är ju smärta en signal som säger att något är fel och att man ska låta kroppen vila.

Läste någonstans en läkare som sa: "Långvarig smärta är något helt annat, även om den oftast upplevs likadant. Långvarig smärta kan, något förenklat, beskrivas som att kroppens varningssystem har hakat upp sig."

Det lät som något jag kan förstå.


Nu tänker jag inte på smärta som kan härörras till reumatism till exempel.

Reumatism är en spridd folksjukdom som verkar ha funnits sedan urminnes tider.

I arkeologiska utgrävningar har man hittat skelett med något som liknar typiska reumatiska ledförändringar och redan vid tiden runt Kristi födelse bryggde man dekokter för behandling av akut gikt.


Kanske mera den smärta som man inte hittar en klar sjukdomsorsak till.


Även om diagnosen fibromyalgi finns - så har jag förstått det som att det inte finns något man kan säga är orsak eller upphov till de smärtor den diagnosen ger.

Även om man den sista tiden talat om inflammation i det autonoma nervsystemet som bakomliggande orsak, vet jag inte om det är bevisat.


Oavsett orsak - de som drabbats har ett tufft liv med mycket smärta och kanske också oförståelse från omgivningen.


Eftersom jag har flera vänner som är drabbade så är jag förstås alltid intresserad av vad för slags hjälp det kan finnas.

På den vägen hittade jag en artikel i Hemmets Journal om  i den nya terapiformen ATC, Acceptance and Commitment Therapy.

Och om Bettan som prövat....

Tipsat mina vänner förstås- men tänkte att kanske finns det någon läsare som också kan ha glädje av det tipset.




Av Kaela - 8 juli 2014 11:31


 




Om du lyfter blicken
ska du upptäcka

vägen går vidare....
öppnar sig

mot en framtid
där de glesnande snåren
släpper in ljuset

nya dofter berusar

nya vindar ger svalka

vägen går vidare nu

......

mot ljusa laddade möten
med nya människor


framför
ligger ditt liv

bräddfyllt med tid

stjärnor ska famna dig

men

vänd dig inte om

vägen går vidare nu......


Kaela

Av Kaela - 8 juli 2014 09:42


 



Äkta vänner är de som ser de osynliga tårarna
medan andra tror på ditt leende....


Okänd tänkare

Av Kaela - 8 juli 2014 09:30

 



Värmen är här för att stanna enligt artikel i Aftonbladet!

Det behöver vi!

Värme och glada besked om fortsatt värme.

Jag vet att det finns de som inte mår bra i värme - och jag känner förstås med dem.

Jag kan bara hoppas på bra luftkonditionering för deras del.

För oss andra är det ju ett glädjebesked....som vi har längtat......

Av Kaela - 8 juli 2014 08:29

 



Visdom är något som kommer med tiden.

Jag tror att det är svårt att hitta ett vist barn.

Däremot stöter man nu och då på kloka barn.


Klokhet kan vara något man föds med - efter vad jag tror - men vishet är något som förvärvas.

Priset kan dock vara oerhört högt.

En av de visaste människa jag mött är en kvinna som i sen graviditet förlorade fem barn - innan det sjätte äntligen överlevde.


Så klok och vis - är som jag ser det - inte riktigt samma sak.

Ett av de klokaste barn jag mött var ungen som sa:" I en familj kan man säga precis vad man tycker för man behöver inte vara rädd att någon annan ska tycka likadant......."

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards