Alla inlägg den 30 juli 2014

Av Kaela - 30 juli 2014 20:15

 



Jag vet faktiskt inte vad en Expressen kostar idag - men det första numret som gavs ut kostade 15 öre.


Då hade man nog också en portmonnä med mynt - de räckte ganska långt på den tiden.


Nu har man kort instucket i mobiltelefons-skalet!


Men - en sak är säker.

Smultron smakar lika gott idag som de gjorde då!


Av Kaela - 30 juli 2014 19:00

 



Har just läst en artikel i GT som jag gillade mycket.

Mannen bakom orden i artikeln är Tomas Sjödin som påstår "Det bästa du kan ge dina vänner är dina vänner."

Lä's gärna hans formuleringar om varför han tycker att det är så.


Göteborgsposten

Av Kaela - 30 juli 2014 14:41

 


Kloka gummor och gubbar har i alla tider vetat att groblad kan läka sår, men nu är det bevisat.

De läker inte bara sår.

De drar också ur inflammationer i huden.


Min morfar lärde mig använda detta underbara blad.

Och jag har fått belägg för hur bra det är gång på gång.

Morfar  sa: rätan helar och avigan drar.

Vilket ska tolkas som att om man vill dra ut något ska man lägga baksidan på bladet mot huden.

Tejpa över en kompress och låt det sitta tills något händer eller byt om du behöver för att duscha och bada.

Själv hade jag en gång för många år sedan fått en inflammerad knöl på min axel.

Den buktade ut i storlek av ett halvt ägg.

Bultade och gjorde ont.

Jag fixade groblad och lade på med ko9mpresser över (rengör grobladet före såranvändning)och det onda rann ut 15 timmar senare.

Jag satte dit ett nytt och upprepade det ett åpr gånger.

Särskilt eftersom det var liksom en inbuktning i huden när det tömts.

Använde denna metod sammanlag 5 dagar.

Sedan var enda minnet lite skör rosa hud på stället där inflammationen suttit.

Så gissa om jag är övertygad.



Forskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Skåne har kunnat visa på fyra  hitills okända verksamma substanser och att de har goda effekter på sårläkningen.


Läs mera här

Av Kaela - 30 juli 2014 13:17


    



"Livet imiterar konsten långt mer än konsten imiterar livet”, de spretigt handskrivna orden i svart  står på Oscar Wildes gravsten.

Det är ett tag sedan han gick på jorden. (Han föddes 16 oktober 1954 i Dublin, död 30 november 1900 i Paris där också hans grav finns.)

Men det är ju så sant att konsten inte kan härma livet.


En skogspromenad förvandlas verkligen till en upplevelse av att få bevista naturens egen vernissage!






Av Kaela - 30 juli 2014 11:04

 


Underbart är kort säger man....och så känns det att blicka tillbaka på dagarna med dotter med familj!

Nu har vi vinkat hej då....och det känns tomt...

Men väldigt mycket glädjefyllda minnen har vi fått de här dagarna...


Naturen sympatieserar i alla fall med mig - och fäller tårar....


Men vem kan skiljas från vännen sin

utan att fälla tårar...


Av Kaela - 30 juli 2014 09:47

 



Risk för åska säger radiorösten....

Jag gillar inte åska...


Där det finns åska , finns det ofta ett blixtnedslag.

Under ett åskväder , kan du beräkna den fysiska närheten av blixtnedslag genom att räkna tiden mellan blixten på blixtnedslag och bommen ljud .

Om blixten är synlig och ljudet av åska kommer ungefär fem sekunder senare är åskan en mil bort läste jag nånstans.

Hmmmm...det låter lite märkligt men stämmer säkert.


Vi får se hur det blir med åskan....men oavsett om det är sol, regn eller åska hos dig önskar jag dig en fin dag!




Av Kaela - 30 juli 2014 08:24

 



För de flesta av oss går nu semester och ledighet mot sitt slut.

Just bakom kröken väntar jobbet - och de regelbundna tiderna igen.

Slut på nattsuddandet när man ska upp i ottan.

Slut med sena måltider.

Och måltider, kanske lite hipp som happ!


Men - det är bra.

Vår kropp trivs allra bäst av rutiner med mat och sömn.


"En forskningsgrupp vid Karolinska institutet undersökte en grupp om 3600 kvinnor och män i 60-årsåldern och fann att det var tydligt att de med oregelbundna matvanor också åt sämre ur hälsosynpunkt.
Ledare för gruppen är Mai-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin vid Karolinska Institutet och överläkare vid Livsstilsmottagningen på Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset.

Hon har själv goda och regelbundna vanor och oroas av de negativa hälsoeffekterna av de oregelbundna vanor som breder ut sig i samhället:

När effekten av vad försökspersonerna åt räknades bort såg man klart vilken betydelse oregelbundet födointag hade. Det var starkt kopplat till det metabola syndromet, ett samlingsnamn för ett antal faktorer – bukfetma, förhöjd mängd blodfetter, högt blodtryck och nedsatt glukostolerans.
Allt detta ökar risken för att bli sjuk i hjärt-kärlsjukdom och ett flertal andra sjukdomar.
Det gäller både för de som äter onyttigt och de som hoppar över måltider.


Om inte annat så kommer vi att må bättre av regelbundenheten som i alla fall oftast följer med att man jobbar!

Av Kaela - 30 juli 2014 08:17

 




Så här ser förutsägelsen ut för vädret idag där jag bor-och det stämmer -  precis som du kan se - just nu!

Frånsett att jag inte sett något regn ännu....


Simonstorp
onsdag 08:00
Dimma
undefined
19
°C | °F
Nederbörd: 10%
Luftfuktighet: 100%
Vind: 0 m/

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards