Alla inlägg under juli 2014

Av Kaela - 16 juli 2014 10:17





En som manipulerar kan vara svår att upptäcka.

Plötsligt sprattlar man bara i deras nät.

Men vid en av våra kurser i "Gränsdragning" på Frivilligcentralen togs den här frågan upp - och vid nästa kurstillfälle kom en av deltagarna med nedanstående text.

Hon hade hittat den på nätet - men mindes inte var!


En som försöker manipulera kan gå till väga så här:


De är bra på att få dig att känna att du står i tacksamhetsskuld och det sker direkt eller indirekt.
De får dig att känna dig skyldig för att någon person mår dåligt. Det blir ditt fel när något går fel eller dåligt. Kontentan är att det är fel på dig – inte att din handling var felaktig eller mindre lämplig.


Om du framför kritik så kan det vända på det så att det blir du som gjorde fel. Tex. Att du sa det på fel sätt, uttryckte dig klumpigt eller att de överdriver din kritik. De kan också peka på hur värdelösa de själva är så du ska få dåligt samvete.
De får dig att göra saker som du egentligen inte vill och som känns mindre bra efteråt.


De håller tillbaka beröm – men är snabb på att ge kritik eller att få dig att känna dig otillräcklig- allt sker för att du ska känna att du inte räcker till, vilket gör dig underlägsen och då ännu mer mottaglig för ny skuldbeläggning.


Ge akt åt pendlarna. Vid denna form av manipulation är personen ömsom vänlig, uppmärksam och säger positiva saker om dig för att senare bli tvär, avståndstagande, tyst eller negativ. Du blir osäker, undrar vad du har gjort för fel och dessutom gör de dig beroende av dem. Det är den värsta formen av manipulation – och dessutom alltför vanlig

Av Kaela - 16 juli 2014 08:53

 

Lånat bilden här


Sitter här och ler - fast ingen ser mig och mitt leende.

Men mitt hjärta känner det - och slår ett par extraslag av glädjen som mitt leende gav det.


Varför ler jag?


Jo jag har just läst en helt underbar artikel i Expressen av Marcus Birro.


Gör det du också -  och få ditt djupaste leende tänt.

Av Kaela - 16 juli 2014 07:28

 




En liten geting flyger mej vilset förbi
där jag sitter
i trädgårdsbersån.
Så fylld av dess surrande bienergi
att fylla upp nektardepån:

Så ser den ett blomhav och dyker så strax
och letar bland stjälkar och blad,

men det blomhav den finner är duk utav vax,
med ratad citronmarmelad.

Och getingen suger för drottning och kupa
och fastnar i kletet och hur det sen gick,
så slet den sig loss och föll ned huvudstupa
i gräset och stack sen med mord i sin blick.

Den getingens ilska jag nog hade väckt,
för jag skrattade visst ganska rått.
Och när jag såg att den vände med hela sin släkt -
Jo då, vet ni,
rusa jag brått.

Och jag kuta och fäkta med armar och ben
och tog skydd bak en gårdspalisad.

Där snopen jag åsåg i kvällssolens sken,
att intresset nog inte var jag;

Utan vaxdukens klet
av citronmarmelad.


Göran Hansson

Av Kaela - 15 juli 2014 16:32

Vilken evinnerlig tur att världen är full av färger!

Tänk om den vore svartvit!


 Kan du tänka dig världen utan färg? 

Tänk att aldrig få se en vacker solnedgång eller välja färg på de nya plagg man köper.
Att inte urskilja något annat än svart och vitt.

Om gräset inte vore grönt..

Nu är ju färg inte bara något som är vackert
De har ett budskap till oss.

Vi vet att bär och frukter är mogna när de antar en viss färg. ofta röd.

 




Jag tror att en del av varför vi trivs så bra om sommaren och med sommaren är färgerna.

Naturen är en verklig mästare.

Vem annars skulle kunna blanda så otroligt många gröna nyanser och få ett så harmoniskt resultat?

Och tänk så bra vi mår när vi får ha den skiftande tavla som naturen är nära oss.

Så mycket som händer på ett år....

Just nu - då regnet upphört och solen skiner är det ett myller av färger när jag ser ut mot trädgården och skogen.
Jag älskar den tavlan.


Man kan inte alltid bo så man har skogen inpå sig.

Men även i en stenöken finns det parker - och även där skiftar det.


Så gå ut och njut!

Det tänker jag göra.


PS: Det är inte jag som använt urvuxna stövlar så fantasifullt som på bilden.

Det är en av våra grannar!

Visst är det häftigt?



Av Kaela - 15 juli 2014 15:44

Det regnar ute och vår trädgård och gula gräsmattor får en välbehövlig dusch.

Hoppas det gör gräset grönt igen.


Men vad gör man en regnig dag på landet.

Varför inte ta itu med det dåliga samvetet.

Klädkammaren.

Sagt och gjort.

Med gemensamma krafter tog vi oss an projektet.

Och nu är det så tomt att det nästan ekar därinne....men - framför allt - vi kan se vad vi har.

Imorgon blir det en tur till Second-hand och Returpunkten.


 


Av Kaela - 15 juli 2014 13:09

Vissa barn tycks - nästan lite mer än andra- vara meningen.

Läser tårögd om lille Isak som blev till på den enda dag hans föräldrar hade på sig innan hans pappa skulle starta kemoterapin mot sin hjärntymör som upptäckts den dagen.


Man hade velat starta samma dag som upptäckten gjordes...men det unga paret ville få en möjlighet att bli gravida....


Isak hann födas och vila i sin fars famn en gång innan pappa drog sitt sista andetag - 27 år gammal.


Läser du artikeln i Aftonbladet tror jag att du liksom jag önskar att alla resurser som bara är möjliga ska läggas på att bekämpa cancern - redan innan den är ett faktum i en människas kropp.

Av Kaela - 15 juli 2014 11:32


Den allra första Blomman för dagen har slagit ut.

Tog frön av den jag hade förra året och sådde nu i våras.

Så klart att jag är extra stolt över den blomman! 

Av Kaela - 15 juli 2014 08:50

 




Kanske är jag en blomma på sommarens äng
som ler fast det snart är adjö
Som ler för det väntar en lustgård nånstans
på blommor som inte vill dö.


För det är nåt i blommor som inte hör hit
som vägrar bli jord eller stoft
det märker man tydligt i gullregnets färg
och i liljekonvaljernas doft.

Atle Burman

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards