Alla inlägg under juli 2014

Av Kaela - 5 juli 2014 14:30

 


Var aldrig rädd för att prova någonting nytt.
Kom ihåg att amatörer byggde Noaks ark medan yrkesmän byggde Titanic....


Okänd tänkare

Av Kaela - 5 juli 2014 12:15

 

Egentligen har jag semester - men som frivilligsamordnare utan den kollega jag så väl skulle behöva, men som det inte finns pengar till-  blir det ofta en slags halvsemester.

Men det är gott och väl.

Klagar inte.

Har valt jobbet för att jag älskar det.

Och inget annat jobb i världen kan vara bättre.

Men det kan göra mig ont att det skulle vara möjligt att göra mera om vi var två.

Alltid den snöda penningen som sätter ramarna.


 När jag satt där och väntade på besöket kom några ord osökt i mina tankar: " Alla dör - men alla lever inte."


Tankarna spann vidare och jag insåg att oavsett vad uttrycket har sina rötter så är det sant.

Döden kommer ingen av oss ifrån, varken när den kommer eller HUR den kommer - , men våra liv kan vi ju faktiskt påverka .


Det är så lätt att bara låta dagarna gå och glömma bort att njuta av livet..

Jag brukar ofta tänka att jag inte vill se döden närma sig - och inse att jag levt bara för att uppfylla plikter- eller för att tillfredsställa andras åsikter.

Vilken fasa!


När du kan se tillbaka på ditt liv, med nöjda, glada minnen och att det du har gjort med ditt liv är något du inte skulle ha ändrat på även om du fick göra om det, då är det ett liv som har varit värt att leva!


Det är nu du och jag bestämmer om det är ett sådant liv vi ska se tillbaka på den dag när ingen återvändo finns!

Av Kaela - 5 juli 2014 09:44

 



Satt på första parkett idag (i fönstret i vårt arbetsrum) när mamma Skata undervisade sina små om hur man hittar mat.

Vänligt men bestämt avvisade hon deras öppna näbbar och visade istället hur de själva skulle hitta sin föda.

Kände mig ganska prioriterad som fick blicka in i mammabestyren i en skatas liv.


Fick ett argt ögonkast av mamma Skata när jag smög nära med mobilen.

Hann få ett kort på en av hennes små i allafall - innan hon gastade åt dem att snabba sig därifrån.

Ja så små är de inte längre.

Har ju länge hört dem skrika på mamma i en tall en bit bort, men inte sett dem förrän nu!



Av Kaela - 5 juli 2014 06:56

 



Någon har sagt att de val vi gör antingen stryrs av rädsla - eller av kärlek.

Det kan låta förenklat, men om man tänker efter så ligger det mycket i det.


Visst kan man fråga sig vem krigar eller  slår, gör andra  illa, ironiserar andra, skambelägger, och skuldbelägger, hatar andra bara beroende på hur de ser ut  - om det inte är de som är rädda som står för detta?


Vad kan få människor att kasta sig i vatten för att rädda en annan människas liv om det inte är att man älskar och inser genom detta varje människas enorma värde?

Vad kan få människor att ge av sin tid och sina krafter för att göra skillnad i någon annans liv - om inte kärleken?


Rädsla är ett känslotillstånd vi alla dagligen upplever.

Rädslan är också en av våra kraftfullaste känslor.

Rädsla utgör alltid reaktionen på något som vi upplever som ett hot.

Ett hot mot vår existens på det ena eller det andra sättet.


Kärleken är trygg, lugn och allomfattande.

Kärleken är det sanna tillståndet.

Se på små barn.

De bara är!


"Den dagen människan tog in rädslan i sitt liv, tog hon också in en bit av helvetet", läste jag någonstans på nätet för några dagar sedan.

Det är starka ord.

Men visst - tänker man efter så ser man att de är sanna.


Rädslan är nämligen vår enda fiende.
Det enda hindret för att lyckas är rädslan för att misslyckas.


Det finns inget farligare än rädsla. 

Låter vi rädslan styra våra val, då blir konsekvenserna de värsta tänkbara.


Och motsatsen är också sann.

Om kärleken får styra våra liv får vi ett fullödigt liv - vi får känna att vi är betydelsefulla, att vi kan påverka.


Äkta kärlek eller villkorslös kärlek har inget behov av övertag då den inte är dömande ...

Eftersom kärleken inte är dömande uppstår det inga intriger eller skitprat eller annat som solkar och förmörkar våra liv.


Den vanligaste ursäkten för att inte välja att handla i kärlek är:
- Min insats är ju ändå bara en droppe i havet”.


Minns vad Moder Teresa sa:


- Det vi gör är bara en droppe i havet. Men om just denna inte var  i havet, skulle havet vara mindre -  på grund av att det saknas en droppe-


Med de orden avslutar jag mina enkla tankar i detta enorma ämne - och önskar DIG en skön och fin helg!

Av Kaela - 4 juli 2014 20:15

 



Har du tänkt på vad vi gör det varje gång vi handlar mat och kläder.

Varje gång vi reser,

När vi värmer våra bostäder

Eller när vi köper nya prylar och kastar våra gamla.


Vi sätter faktiskt mindre eller större "fotavtryck på vår planet.


Bilden är från en påhittig väns trädgård.

Vi kan bara hoppas att de fotavtryck vi sätter på vår jord inte är av sten så att de inte går att få bort.






Av Kaela - 4 juli 2014 11:29

 



Har du något som du har tänkt att du skulle vilja förändra för att livet skulle bli bättre - eller för att du skulle må bättre?


Jag tror vi alla har det.

Som att sluta röka, sluta äta skräpmat och godis....


Du har säkert försöjkt en massa gånger, men inte lyckats genomföra det.

För varje gång du försöker utan att lyckas falnar ditt hopp och din vilja kroknar.


Andra har ju lyckats tänker du, Varför inte jag?


Kan det vara så att du tar alla stegen på en gång!

Och då blir det hela självklart övermäktigt.

När vi har bestämt oss för att göra en förändring i våra liv kan vi paradoxalt möta ett starkt motstånd hos oss själva i början.

Det gäller att  inte tänka i för långa perioder  för att lura det där motståndet, och att till en början se förändringen som något tillfälligt, en prova på-grej som man gör bara för att se hur det är, men som inte är för resten av livet.
Tänk alltså aldrig: "Aldrig mer en cigarett" -. utan tänk bara att just nu- den här cigaretten hoppar jag över.


När du står där inför det allra  första steget så ska du inte ens fundera på hur många steg som kommer efter, hur höga eller svåra de stegen är eller hur långt det är kvar till toppen.

Det enda du ska fundera på är hur du ska göra för att ta det första steget!


Lycka till!





Av Kaela - 4 juli 2014 10:27

 Lyckan finns inuti en människa, inte utanför henne.
Därför är den inte beroende av vad vi har utan av vad vi är.
Okänd tänkare


Av Kaela - 3 juli 2014 18:39

   

Detta är Alvas mormor som lyssnade på de små tillsammans med mig....kortet togs strax efter Alvas kommentar


En mormor är en tant med godispåsar i fickorna. - Mio 5 år

 

 men ..min....hon...hon har påsar under ögonen. - Alva 6 år

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards