Alla inlägg under juli 2014

Av Kaela - 24 juli 2014 09:04


 



Varm mat lockar inte till lunchen när termometern ligger runt 30 grader varmt.

Den här soppan kan även serveras varm om man så vill.

Detta räcker till fyra portioner, tar 15 minuter + kylning att få på bordet.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

 3 msk smör

1 gul lök, finhackad

1 l grönsaksbuljong

600 g färska eller frysta ärtor

1/2 dl bladpersilja

1/2 dl färsk mynta

flingsalt och nymalen svartpeppar

1 dl crème fraiche

1/2 knippa gräslök, finskuren

Om man vill kan man använda räkor, rom eller bacon(knaperstekt) som tillbehör.

Men soppan klarar sig också alldeles utmärkt på egen hand.


SÅ HÄR GÖR DU:


Smält smöret i en stor kastrull.

Mjukstek löken under omrörning utan att den får färg.

Tillsätt 5 dl buljong och låt koka upp.

Häll i ärtorna, sänk värmen och låt puttra tills de mjuknat, cirka 5 minuter för färska ärtor och 2 minuter för frysta.


Ta bort från plattan och tillsätt persilja, mynta och resten av buljongen.

Smaka av med salt och peppar.

Mixa till en slät soppa.

Låt svalna och ställ sedan in i kylen ett par timmar tills den blir riktigt kall.

Strö över gräslökoch servera med crème fraiche!

Av Kaela - 24 juli 2014 08:50

 



Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barfotabarn i livet.

Så sitter du åter på handlar’ns trapp
och gråter så övergivet.


Vad var det för ord – var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?

Tänk efter nu – förrn vi föser dig bort
du barfotabarn i livet.


Nils Ferlin

Av Kaela - 24 juli 2014 07:52

 



Idag är det torsdagen 24 juli och Kristina och Kerstin har namnsdag!


Jag gratulerar!

Av Kaela - 23 juli 2014 16:22


 


Värmebölja - lika med genomblöt skjorta eller T-shirt eller vad man nu orkar ha på sig.


Men enligt min vän som gav mig rådet att äta mycket starka kryddor kan man lindra obehaget - just genom kryssor.


Krydda maträtterna med chili, ingefära, vitlök, peppar eller andra starka kryddor som du gillar.


Det lär enligt henne vara så att kryddor utvidgar blodkärlen i huden så att värmen lättare tar sig ut - och du blir svalare.
Jag har prövat - och visst hjälper det - lite i alla fall!


Men man ska förstås inte glömma att dricka!

Vanligt vatten med krossad is och gurkskivor är  fräscht och gott!

Av Kaela - 23 juli 2014 14:53



 



Träffade en ung kvinna, nygift och med niomånaders mage.

Vi pratade förstås om det som väntade.

Det nya livet som ska komma och vända upp och ner på hennes och hennes mans tillvaro.


Jag ställde frågan hur de hade tänkt med dagis. Fanns det något de trodde var bra, nära dem...och så vidare.

Hon tittade storögt på mig och så sa hon: Jag ska vara hemmamamma!" Om två år räknar vi med ett syskon och om ytterligare två år ännu ett.

Det betyder tolv år av mitt liv.

Om jag ska vara hemma till den yngsta börjar förskoleklass.


Jag som knappast vågar säga idag att jag var hemma stor del av mina barns småbarnsår.


Här står en ung kvinna i nästa generation och proklamerar att hon ska vara hemma i tolv år.


Jag kan inte förneka att jag blev lite glad.

Jag tror helt klart att barn har det bra på dagis också - men mamma får aldrig tillbaka de där åren.


Visst skulle man väl kunna tänka sig att man delade på det. Sex år för mamma och sex år för pappa.

I denna tid när man säger: "Vi ska föda barn"


Men som jag förstod var hon och hennes man helt överens om denna fördelning.

Även medvetna om att det skulle innebära en standardsänkning.

Och - hon har en högskoleexamen!


Jag tror att de flesta av er kära bloggvänner, liksom mig, har småbarnsåren bakom er.

Men det skulle vara roligt att veta: Hur gjorde du och din man/partner?
Och varför gjorde ni så?

 Och givetvis från er som är mitt i småbarnsåren.

Hur valde/väljer ni?










Av Kaela - 23 juli 2014 08:50


 



En junimorgon då det är för tidigt
att vakna men för sent att somna om.


Jag måste ut i grönskan som är fullsatt
av minnen, och de följer mig med blicken.


De syns inte, de smälter helt ihop
med bakgrunden, perfekta kameleonter.


De är så nära att jag hör dem andas
fast fågelsången är bedövande.


Thomas Tranströmer

Av Kaela - 22 juli 2014 12:09

Någon att prata med.....hur många är det inte som behöver det i den tid när det geografiska avståndet mellan människor krymper - medan avståndet i direkt kontakt med varandra många gånger blir större.


Bli Jourhavande medmänniska och arbeta från ditt eget hem!

Av Kaela - 22 juli 2014 09:39

 




....Patch Adams, läkare och clown säger: "Glädje är ett val vi gör.


Så börja träna glädje dagligen!"


Vi gör alla våra val,vi kan välja glädje genom att söka oss till sådant som gör oss glada.

Genom att se en rolig komedi i stället för en skräckfilm


Lyssna på "glad musik" läsa en bra bok,umgås och skratta med goda vänner,det ger positiv energi.


Hitta på lite småtokiga saker,våga bjuda på sig själv.

Ta en promenad....även om du inte brukar göra det....gör det idag, om du kan och har möjlighet.....ring någon du längtar att höra rösten på....lägg dig i gräset och låt blicken följa molnen som skrider.

Idag är det verkligen sommar i Sverige!

Så ä låt oss söka glädjeämnen idag....jag är säker på att vi alla hittar en hel del.....

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards