Alla inlägg den 4 september 2014

Av Kaela - 4 september 2014 21:24


 



Som väldigt ung läste jag - eller eventuellt hörde boktiteln: "Vägen till Klockrike" (Författare är Harry Martinsson)


Så romantiskt namn på en ort och titel på en bok att det gick rakt in i mitt hjärta.


Och så upptäclkte jag när jag hamnade i Norrköping- att Klockrike - det ligger i Östergötland.

Ett helt vanligt svenskt litet samhälle.
Inget Utopia - ingen omöjlighet att bese.


En affär, en busshållplats, några hus där det bor människor.....mer vanligt än de flesta vanliga svenska småorter...


Ibland blir det för oss som för mig och Klockrike.

Vi jagar efter något som vi tror är något annat än vad det är.

Hittar det och blir besvikna...


Men - jag har upptäckt att jag inte bheöver vara besviken - för det finns  något som heter Kornettgården. Den  ligger viiserligen mellan Flistad (ett betydligt tråkigare namn än Klockrike) och Klockrike....men i alla fall.

Underbara samlingar från 50 talet bland annat och café med det godaste kaffebröd som tänkas kan.

Här hittar du en länk





Av Kaela - 4 september 2014 19:29

 



Allt var rätt  - och inget var glömt på vår resa!


Café Wadköping väntade med dukade kaffebord vilket alla lät sig väl smaka av när vi kom fram efter två timmars bussresa.

Så upptäcktsfärd bland alla hantverkare och vackra hus i ett par timmar innan det var dags att åka till Svampens restaurang för en lunch som slog det mesta.

Alla kunde hitta sin favorit på den buffén!


Kolmårdsbuss chaufför Börje rattade bussen tryggt och säkert.

Avvärjde till och med en olyckap å vägen hem där en bilist som nog fått sitt körkort på märkligt sätt gjorde en fullständigt vidrig omkärning av en långtradare.

Hade inte vår chaufför varit så snabb med att kasta bussen åt sidan (jodå - alla i bussen skrek . det var faktiskt otäckt) hade det troligtvis gått så illa att personbilen klämts mellan buss och långtradare.


Sammanfattningsvis trots denna incident - en underbar dag i underbart sällskap!



Av Kaela - 4 september 2014 18:38

Att barn i skolan mobbar är illa nog.

Men där handlar det trots allt om barn och unga som kanske inte riktigt inser vad de gör.


Men när människor blir mobbade på sin arbetsplats.

Ibland direkt av chefen då går skam på torra land som min mormor skulle ha sagt.


Hur är det bara möjligt att vuxna på en ar4betsplats inte uppträder juste emot varandra.

Att så kallat skvaller och till och med skitprat förekommer är hemskit - men att som  det står i Aftonbladets artikel  - tillgripa tillmälen, sexuella  trakasserier med mera då är det under ankelnivå.


Man måste polisanmäla.

Det ska inte få förekomma i vårt land!

Av Kaela - 4 september 2014 11:26

Av Kaela - 4 september 2014 09:15

 



De flesta tillbringar tiden.
Förståndiga försöker använda den


Okänd tänkare

Av Kaela - 4 september 2014 05:40


 



Alltid tidigt uppe - men idag lite tidigare än vanligt.

Ska åka på bussresa med frivilliga.


Inte alla  - men ett fyrtiotal har anmält sig att följa med.

Eftersom det är en vardag blir det inte lika många som när vi rest på en helg.


Det ser ut som att naturen gör vad vi ville för att göra resan till en fin upplevelse.

Solsken är utlovat!

Det brukar alltid vara härligt att få en hel dag med några av våra fantastiska frivilliga, så jag ser fram emot dagen.


Och hoppas att jag inte glömt något.

Och att bussbolag och restaurang och café ska göra allting rätt!





Av Kaela - 4 september 2014 05:30

 


Idag är det torsdagen 4 september och Gisela har namnsdag!


Jag gratulerar!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards