Alla inlägg under oktober 2014

Av Kaela - 10 oktober 2014 05:43

 



Jag diktar för ingen -
för vinden som vandrar,
för regnet som gråter,
min sång är som blåsten,
som mumlar och går
i höstnattens mörker
och talar med jorden
och natten och regnet.


Erik Blomberg

Av Kaela - 10 oktober 2014 05:40

 



Idag är det fredagen 10 oktober och Harry och Harriet har namnsdag!


Jag gratulerar!

Av Kaela - 9 oktober 2014 20:38

 



Jag tror att alla människor har hört att man inte ska äta efter klockan 19.00 om man vill bevara slankheten eller gå ner i vikt.

Visst är det så  - säger många om man för det på tal.


Men - enligt senare rön lär det vara en myt läste jag i en tidning idag!

Och det satte igång mina tankar.

Undrar hur många myter vi människor lever med och som har gjorts till sanning genom generationer?


Jag tror vi alla är offer för mytbildning.

Men kanske gör det ingenting.

Vill du dina myter kvar ska du kanske inte alls läsa detta inlägget!


Det lär inte heller vara sant att man ska låta myggen suga färdigt med blod - detta för att undvika att myggbettet ska klia.


Däremot påstår en van fritidsfiskare på mitt jobb att det är sant att det nappar ättre när det regnar.

men utan att jku7nna förklara varför det är så.


Och varför heter det Angel Falls?


Visst låter namnet på detta vattenfall som taget ur en historia om änglar.
De flesta tror att det är så också..
Men det är helt fel - åtminstone att fallet fått sitt namn på grund av änglars beröring.
 
Istället kommer namnet av att Jimmy Angel 1937 nödlandade vid vattenfallet som upptäcktes två år tidigare.
 
Och det är inte alls så att äldres näsor och öron växer - och har vuxit sedan de var ungs.
Det  kan visserligen se så ut - men istället beror det på att hos äldre sjunker ansiktet vilket gör att öron och näsa ser större ut!
 
Jaha - nu blev jag en massa myter fattigare.
Känns nästan lite tomt.
Men visst är det bättre att tro på det som är sant - än på myter!


Däremot tror jag inte att det är en myt att den bästa sömnen är den före kl. 24.00


Så just därför planerar jag ett sbarligt sänggående.


Och önskar dig fina - engod natts sömn- och en ny dag som möter dig med just det du behöver.

r.



Av Kaela - 9 oktober 2014 05:53

 



I friden existerar inte tiden.


Men hur hittar man friden mitt i en kanske kaotisk och stressig vardag?


Jag tror det finns ett sätt som är mera framgångsrikt än andra och det är att öva på närvaro.

De bästa läromästare vi kan få i detta är nog barnen.


De lever intensivt närvarande i den stund som är.

 Oron och stressen kommer av att vi försöker ta dagens alla uppgifter i tanken på en och samma gång.


Så idag föreslår jag att vi tar stund för stund.

Lämna nästa minut åt framtiden.

Vi är snart där och då gör vi likadant med den stunden - den uppgiften!


Oroa dig inte för morgondagen!


Jag ska jobba på det idag - och jag tror du gör detsamma.


Önskar oss alla lycka till - att ta en stund i taget idag!



Av Kaela - 9 oktober 2014 05:41

 


Idag är det torsdagen 9 oktober och Inger och Ingrid har namnsdag!


Jag gratulerar!

Av Kaela - 8 oktober 2014 22:00


 


Så har det blivit kväll efter en  dag med massor v händelser.

Morgon och förmiddagstimmarna tillbringades på Campus med Socionomprogrammets förstaårselever.

En härlig grupp som visade stort intresse för Frivilligcentralens arbete.

Frågorna var väl genomarbetade och visade att de visste vad de ville veta.


Så tillbaka till jobbet för några timmar.

Ett par möten med frivilliga och ett med en liten tjej som fick sin extramormor för ett tag sedan.


Dagen avslutades mindre trevligt hos tandläkaren för att ta bort en infekterad och sdprucken tandrot.

Inte kul.

Men skönt att det är gjort.

Öven om det just nu gör lite ont .

Ska ge mig själv en Ipren innan jag somnar!


Nu önskar jag alla fina härliga besökare och bloggvänner den  riktigt god natt.

Ta gärna en titt på himlen innan du kryper isäng.

Det är faktiskt fullmåne.



Av Kaela - 8 oktober 2014 05:56

 



Utanför fönstret står morgonen ännu svart!

Ändå har en ny dag börjat.


En dag att ta emot som en gåva.


Gåvor är inte alltid så tydliga  - ibland kan man missta dem för en motgång.

Men när tiden får gå upptäcker vi ofta att gåvor avslöjar sig först efteråt.


Allt vi möter kan vi lära oss något av.

Även det som kanske inte kommer till i ett glittrigt omslagspapper.


Den största motgången - den jobbigaste perioden kan utvecklas till den bästa...

Kanske hade du inte haft mycket av det du har idag  inte varrit den kloka människa du är  - om det inte var för tidigare motgångar.


En motgång kan vara en förklädd gåva!


Fundera över detta....och jag tror du ska upptäcka att det är sant.


Önskar dig en dag just så som du behöver den!

Av Kaela - 7 oktober 2014 15:22

 


Nu har jag just avslutat ett samtal med en ny frivillig.

Som vill ge av sin tid för att göra en annan människas liv bättre.

Jag slutar aldrig att bli häpet gladoch berörd  över all denna välvilja och all denna godhet!


Det finns många typer av godhet beroende på vilken situation man befinner sig i.

Godhet för mig, är när man är villig och offra sig för en annan person och alltid ställa upp för en.

Godhet går ofta hand i hand med kärlek.

För älskar man människor och/eller djur vill man alltid deras bästa och försöker hjälpa dem.

Eller hur?


satt här sedan vi skilts åt och funderade över detta med godhet.


Är en handling godare om den utförs utan en förväntan om att få något tillbaka är godare än samma handling med en baktanke om att få något igen?

Visst känns det som att det är en godare handling om den är helt osjälvisk säger du kanske.


men jag tror inte att det finns några helt osjälviska handlingar!


Jag tror att många vill göra insatser för andra människor för att få känslan av sammanhang.

För att må bättre.

Känna sig behövd.


Men jag tycker inte den goda handlingen blir mindre god för det!

Och det tror jag inte heller den som blir föremål för den upplever det som!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards