Direktlänk till inlägg 30 december 2014

Tillit - kan läsas bakfram men blir ändå tillit

Av Kaela - 30 december 2014 09:21

 




Tillit - visst är det ett mycket vackert ord.

Men vad är det att känna tillit?
Till vem?

Ja, det är svårt att se, tro och ha tillit till att det som sker kan vara till det bästa, att det till och med  finns en högre mening med det hela, att det kanske ligger en viktig lärdom  i händelsen som senare kommer att förvandlas till gåva.


Att känna tillit till sig själv, medmänniskorna och resten av världen är att släppa tvivlen, misstänksamheten, behovet av kontroll.


Tillit är som du säkert redan vet, grundläggande och byggs upp tidigt i livet.

Föräldrar eller andra nära som fanns där, såg, lyssnade, bekräftade och gav trygghet.


Men om de inte gjorde det?


Är jag räddningslöst förlorad till ett liv utan tillit då?

Nej - men det kostar lite mera att själv - senare i livet försöka lära sig tillit.


Har du tänkt på att tillit är ett ord som kan läsas bakfram och ändå bli samma sak - just tillit!


Tillit är ingenting vi bara kan bestämma oss för att vi ska känna.

Det handlar om att våga leva med öppna dörrar.

Och det är otroligt svårt för den som blivit bestulen.

Bestulen på förmågan att lita på människor för att man blivit sviken.


En gammal kvinna som jag mötte i mitt arbete för flera år sedan sa en gång till mig några ord som jag gömmer djupt inom mig.

"Alla människor som är med om mirakel, de möter dem just för att de tror på dem."


Att känna tillit är lite av att tro på mirakel.


Pröva att släppa rädslan för livet. 

Lita på att du finns här för att leva ut i din fulla potential och att det kommer gå väl för dig.


Lita på att livet vill dig väl.


Jag kommer aldrig säga att det är lätt, jag säger bara att det går.

 Övning ger färdighet och kom ihåg att tankar som man tänker ofta blir verklighet oavsett de är positiva eller negativa.

Så då kommer vi alltså till frågan - vilka tankar och känslor vill du ska dominera i ditt liv?

Kasta din oro och bestäm dig för att ha tillit.

Men vad händer då?


Det som händer är att övertygelsen att det som sker har en mening och det är det bästa för mig just nu!



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards