Alla inlägg den 13 maj 2014

Av Kaela - 13 maj 2014 21:30

Det mörknar därute....i grannhuset tänds fönsterlampor.
Jag befinner mig i vår pyttelilla övernattningslya i stan.
Här känner jag inte grannarna.
Vet inte vems fönsterlampa jag ser... hemma "i skogen" vet jag allas förnamn.....

Ändå är alla grannar.


Nu ska jag snart ta en snabb dusch och sedan ner i den betydligt smalare sängen - än den jag har hemma..

Men innan dess vill jag önska DIG en fin avslutning på dagen och en god natt med vackra drömmar.

Vem vet-kanske är drömmen den verkligaste verkligheten........

Av Kaela - 13 maj 2014 16:45

 

Bilden lånad från hundraåringens blogg



En bloggande hundraåring!


Det får du inte missa!

Av Kaela - 13 maj 2014 16:14

 




Jag hittade en sådan härlig livsbejakande blogg på nätet av en tillfällighet.

Egentligen skulle jag suttit här och jobbar med statistik - men huvudet blev så trött på alla rader och siffror så jag insåg att jag måste låta hjärnan få göra något annat.


Och bara så där - snubblade jag över Bloggen Ljusblå som visserligen inte uppdaterats sedan 2013....men det finns mycket läsvärt där.

bara så du inte ska missa det har jag lånat nedanstående visdom från Monika på den bloggen.



"Ibland kan det vara klokt att lyssna på de som levt lite längre och som kan se på livet med lite mer distans och humor. De här 42 (!) punkterna har en 90-årig dam i USA skrivit ner för att dela med sig av vad livet lärt henne. Håller kanske inte med allt, men det mesta! Fick mig många skratt och några tankeställare när jag lästa så jag delar med mig av dem till er:

1. Livet är inte rättvist, men det är ändå gott.

2. När du tvivlar, ta bara nästa lilla steg.

3. Livet är kort - njut av det....

4. Ditt jobb kommer inte att ta hand om dig när du är sjuk. Dina vänner och din familj gör det.

5. Betala din kretidkortsräkning varje månad.

6. Du behöver inte vinna alla argumentationer. Var sann mot dig själv.

7. Gråt med någon. Det är mer helande än att gråta ensam.

8. Pensionssparandet börjar med din första lön.

9. När det gäller choklad är allt motstånd fruktlöst.

10. Försona dig med det förgångna, så det inte förstör ditt liv idag.

11. Det är ok att låta dina barn se dig gråta.

12. Jämför inte ditt liv med någon annans. Du har ingen aning om hur deras livsresa ser ut.

13. Om du är i en relation som måste vara hemlig, då ska du inte vara i den...

14. Ta ett djupt andetag. Det lugnar ner dig.

15. Gör dig av med allt som inte är användbart. Skräp har en förmåga att tynga ner dig på många sätt.

16. Det som inte tar livet av dig gör dig faktiskt starkare.

17. Det är aldrig för sent att bli lycklig. Men det är upp till dig själv, inte någon annan.

18. När det handlar om att jobba för att få det man verkligen älskar, acceptera inte nej som ett svar.

19. Bränn ljusen, använd de fina lakanen, använd de fina underkläderna. Spara inte allt till ett speciellt tillfälle, idag är speciell.

20. Förbered dig till tänderna, flyt sen med strömmen.

21. Var excentrisk nu. Vänta inte på att bli gammal för att få ha lila kläder.

22. Det viktigaste sexorganet är hjärnan

23. Ingen styr över din lycka utom du själv.

24. Rama in alla så kallade katastrofer med orden: "om fem år, kommer det här att ha någon betydelse?"

25. Välj alltid livet.

26. Förlåt men glöm inte.

27. Vad andra tänker om dig har du inget att göra med.

28. Tiden läker nästan allt. Ge tiden tid.

29. Hur bra eller hur dålig en situation än är kommer den alltid att förändras.

30. Ta inte dig själv på så stort allvar, ingen annan gör det...

31. Tro att mirakel kan ske.

32. Analysera inte livet. Gör det bästa av det som är just nu.

33. Att bli gammal slår alternativet - att dö ung.

34. Dina barn har bara en barndom.

35. Det som sist och slutligen har någon betydelse är att du har älskat.

36. Gå ut varje dag. Mirakel väntar överallt.

37. Om vi skulle kasta alla våra problem i en hög och där såg alla andras problem, skulle vi gärna ta våra egna tillbaka.

38. Att vara avundsjuk är slöseri med tiden. Acceptera att du inte har allt vad du behöver.

39. Det bästa ska ännu komma...

40. Hur du än känner dig: stig upp, klä dig och gå ut.

41. Dela med dig!

42. Livet är inte inlindat i ett fint paket, men det är ändå en gåva!

Regina Brett 90 år (Översatt av Monika)

Av Kaela - 13 maj 2014 16:14

 




Jag hittade en sådan härlig livsbejakande blogg på nätet av en tillfällighet.

Egentligen skulle jag suttit här och jobbar med statistik - men huvudet blev så trött på alla rader och siffror så jag insåg att jag måste låta hjärnan få göra något annat.


Och bara så där - snubblade jag över Bloggen Ljusblå som visserligen inte uppdaterats sedan 2013....men det finns mycket läsvärt där.

bara så du inte ska missa det har jag lånat nedanstående visdom från Monika på den bloggen.



"Ibland kan det vara klokt att lyssna på de som levt lite längre och som kan se på livet med lite mer distans och humor. De här 42 (!) punkterna har en 90-årig dam i USA skrivit ner för att dela med sig av vad livet lärt henne. Håller kanske inte med allt, men det mesta! Fick mig många skratt och några tankeställare när jag lästa så jag delar med mig av dem till er:

1. Livet är inte rättvist, men det är ändå gott.

2. När du tvivlar, ta bara nästa lilla steg.

3. Livet är kort - njut av det....

4. Ditt jobb kommer inte att ta hand om dig när du är sjuk. Dina vänner och din familj gör det.

5. Betala din kretidkortsräkning varje månad.

6. Du behöver inte vinna alla argumentationer. Var sann mot dig själv.

7. Gråt med någon. Det är mer helande än att gråta ensam.

8. Pensionssparandet börjar med din första lön.

9. När det gäller choklad är allt motstånd fruktlöst.

10. Försona dig med det förgångna, så det inte förstör ditt liv idag.

11. Det är ok att låta dina barn se dig gråta.

12. Jämför inte ditt liv med någon annans. Du har ingen aning om hur deras livsresa ser ut.

13. Om du är i en relation som måste vara hemlig, då ska du inte vara i den...

14. Ta ett djupt andetag. Det lugnar ner dig.

15. Gör dig av med allt som inte är användbart. Skräp har en förmåga att tynga ner dig på många sätt.

16. Det som inte tar livet av dig gör dig faktiskt starkare.

17. Det är aldrig för sent att bli lycklig. Men det är upp till dig själv, inte någon annan.

18. När det handlar om att jobba för att få det man verkligen älskar, acceptera inte nej som ett svar.

19. Bränn ljusen, använd de fina lakanen, använd de fina underkläderna. Spara inte allt till ett speciellt tillfälle, idag är speciell.

20. Förbered dig till tänderna, flyt sen med strömmen.

21. Var excentrisk nu. Vänta inte på att bli gammal för att få ha lila kläder.

22. Det viktigaste sexorganet är hjärnan

23. Ingen styr över din lycka utom du själv.

24. Rama in alla så kallade katastrofer med orden: "om fem år, kommer det här att ha någon betydelse?"

25. Välj alltid livet.

26. Förlåt men glöm inte.

27. Vad andra tänker om dig har du inget att göra med.

28. Tiden läker nästan allt. Ge tiden tid.

29. Hur bra eller hur dålig en situation än är kommer den alltid att förändras.

30. Ta inte dig själv på så stort allvar, ingen annan gör det...

31. Tro att mirakel kan ske.

32. Analysera inte livet. Gör det bästa av det som är just nu.

33. Att bli gammal slår alternativet - att dö ung.

34. Dina barn har bara en barndom.

35. Det som sist och slutligen har någon betydelse är att du har älskat.

36. Gå ut varje dag. Mirakel väntar överallt.

37. Om vi skulle kasta alla våra problem i en hög och där såg alla andras problem, skulle vi gärna ta våra egna tillbaka.

38. Att vara avundsjuk är slöseri med tiden. Acceptera att du inte har allt vad du behöver.

39. Det bästa ska ännu komma...

40. Hur du än känner dig: stig upp, klä dig och gå ut.

41. Dela med dig!

42. Livet är inte inlindat i ett fint paket, men det är ändå en gåva!

Regina Brett 90 år (Översatt av Monika)

Av Kaela - 13 maj 2014 09:45


    



Det går aldrig gå runt omkring
då sorgen möter oss på vägen
- bara rakt igenom -
detta är den enkla visdom
som jag vill lägga i din hand

Och innerst inne vill kanske
sorgen oss bara väl
- på sitt sätt -
fast vi har så svårt att förstå
men jag tror att den
vill bana väg för glädjen


Bortom natten finns alltid en dag
bortom molnen finns alltid en sol
bortom smärtan finns alltid en fröjd
- det går aldrig gå runt omkring
bara rakt igenom
- rakt igenom

Birger Franzén

Av Kaela - 13 maj 2014 05:48

 



Morgonen är ännu alldeles ny.

En fullständigt överfylld dag väntar.

Flera möten med människor i olika livssituationer.

Jag känner mig så oerhört prioriterad som får arbeta med människor som vill ge av sin tid för att hjälpa andra.

Om ni inte visste det kan jag tala om att världen är full av vardagsänglar.

Man ser inga vingar men man slås av ljuset i deras blick.

Dessa fantastiska människor som har upptäckt att man mår bra av att vara snäll!


Att vara snäll är något som oftast för tanken till dumhet, naivitet, kanske till och med undergivenhet.

Vilken tur att Stefan Einhorn lärt oss upptäcka att det inte alls är så.

Så här säger han själv: För mig är en snäll människa en
individ som lever med etiken i sitt hjärta.”


Den snälla människan är minst av allt dum,tvärtom mycket klok eftersom hon har förstått att det vi gör för andra gör vi också för oss själva.
Men snällhet är en egenskap som måste förvaltas med gott omdöme.

Att vara snäll på ett äkta, positivt och gott sätt är verkligen en konst.


Så jag brukar tänka att jag är omgiven av många konstnärer - människor som förstått lyckans innersta väsen.

Att tända ljus för andra - inte för att minnas - utan för att glädja!

Av Kaela - 13 maj 2014 05:36

 


Idag är det tisdagen  13 maj och Linnea och Linn har namnsdag!


Jag gratulerar!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards