Alla inlägg den 21 maj 2014

Av Kaela - 21 maj 2014 22:00

 




Sommarnatt
du ljuva trolska

du är vindens viskning
i det gröna gräset

du är bäckens sång
och skogens mörka koral

du är källan
med det klara vattnet



I din gröna famn
där sitter jag

och lyssnar för mig själv
till sommarkvällens ljud

medan himlens vemod djupnar
ändlöst blånande......


Kaela

Av Kaela - 21 maj 2014 16:52

 




Jag tror att alla människor gör så gott de kan utifrån de förutsättningar de har.

Viste vi bättre eller klarade mera skulle vi förstås göras ännu mera och ännu bättre


Jag tror att vi varje i situation gör så gott vi kan.
Ta til dig dettaoch släpp stressenoch känslan av att inte duga.

Du gör ju hela tiden ditt bästa – och det räcker faktiskt!


Vi ställer hela tiden oerhört stora krav på oss själva.

Kanske upplever vi det som att det är någon annan som förväntar sig det - men ofta är det vi som läser in det medan den andra kanske tycker att v i är toppen.


"Ge mig en fast punkt och jag ska rubba hela världen" sa den grekiske filosofen Arkimedes.
Vi människor behöver fundera över varifrån vi kommer - och vart vi är på väg.

Vi håller på att stressa ihjäl oss för att kunna ha en TV i arje rum, för att byta dator - om inte varje år - så i alla fall vartannat....osv....osv....

Vi blir inte bättre för att vi jobbar ihjäl oss.

Vi blir bara mera ledsna, mera stressade, mera sjuka.


Så stanna upp - just nu och säg till dig själv.

Jag inte bara duger - jag är jättebra!


Närvaro, långsamhet och den nödvändiga kontakten med livets djupaste pulsslag kan hjälpa oss att komma några steg närmare ett liv med mening, ett liv som vi kan leva med frid inuti.


Av Kaela - 21 maj 2014 08:36

Satte just in nedanstående upprop i vår Facebook-grupp för Frivilligcentralen.

Den kommer så småningom på hemsidan också.


Så kom jag att tänka på att det kanske finns någon som läser min blogg och som bor i Norrköping och dessutom kanske råkar ha just detta behovet- eller som känner någon som har det.


***********


ÄR DU INTRESSERAD AV ATT VARA MED I EN SJÄLVHJÄLPSGRUPP HÄR PÅ FRIVILLIGCENTRALEN – TILLSAMMANS MED MÄNNISKOR SOM KÄMPAR MED ÖVERVIKT?


VAD ÄR EN SJÄLVHJÄLPSGRUPP:

I en självhjälpsgrupp får du möjlighet att prata om din situation och lyssna till andra. Självhjälpsgruppen utgår från tron på människans egen kraft, vilja och förmåga till förändring.
I gruppen möts man för att dela tankar och känslor med människor som förstår vad det handlar om och har liknande problem.

Tillsammans kan man ge varandra styrka att gå vidare.

 

Deltagarna träffas ca 6-8 deltagare ungefär varannan vecka, 8 ggr per termin.
I gruppen delar man med sig av sina erfarenheter eller lyssnar

För att tryggheten och samhörigheten ska bli god i grupperna är det viktigt att den som bestämmer sig för att delta kommer till träffarna.

 

Hör av dig snarast per telefon 011-15 18 34 eller mejla frivilligcentralen.city@norrkoping.se


Av Kaela - 21 maj 2014 05:49

 



Jag är verkligen inte morgonpigg av naturen.

Men med ett jobb som startar relativt tidigt på morgonen - och en bra bit att åka för att komma dit - ja, då är det bara att kliva upp i ottan.


Men jag tycker mycket om morgonkänslan.

Litet som att på födelsedagen väga ett oöppnat paket i handen.

Ilningen av spänning. Förväntan.


En helt ny dag framför mig.


Visst har jag en agenda - en ganska fullskriven sådan för varje dag.


Ändå finns den där - ilningen av förväntan....vad ska denna dagen ge mig

Jag vet att det finns många som vaknar med ångest för dagen.

Och det gör mig ledsen att tänka på.

Tänker på det i allafall -


Oavsett  hur du än mår - hur ditt liv ser ut - vilka omständigheter du än har - en GOD morgon önskar jag dig!!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards