Alla inlägg den 23 maj 2014

Av Kaela - 23 maj 2014 20:04

Plankor flög från ett släp rakt in på föraren i mötande bil som skadades - om jag förstått rätt - allvarligt skriver Aftonbladet

Något jag bara väntat på med alla dåligt lastade kolosser som tar sig fram bland vanlig trafik.

Jag är alltid rädd när jag möter eller man måste köra om en tradare .

Min rädsla tycks inte vara helt obefogad.


Ja jag har ju många gånger sett tappad last efter vägkanten.

rena turen att ingen varit i vägen.

Av Kaela - 23 maj 2014 19:15

 




I solljuset
ser vi åter
varandra

värmen
öppnar våra sinnen

vår längtan speglas i
alla blåa vatten





Håll fast

imorgon
är så snart igår

                           när sommarvindar susa

Kaela

Av Kaela - 23 maj 2014 17:14


 



Vardag - ett ord som måste komma från två ord: var dag!


Och ändå är ju inte var dag en vardag.


...Bryt ner ordet vardag, var dag, varje dag. ..

Inte bara ibland utan varje dag.


Och inte varje dag heller - för ibland blir det helgdag.


Nu är det fredag och jag har lyckats slita mig från jobbet ovanligt tidigt.

Det är 26 grader varmt ute och mannen i mitt liv grillar till middagen som vi förhoppningsvis ska hinna äta ute innan det blir svalare på vår altan som ligger i norrläge.


Fredag - det är en alldeles särskild vardag.

Det är dagen före dagen före helgdag.

Helgen ligger framför.
Förväntningarna surrar i huvudet.

Visserligen ska jag jobba imorgon.

Med att presentera min älskade arbetsplats - vad vi gör - vad vi är för en bredare allmänhet genom att ställa oss på stadens Lokus-Loppis.


Det är ett livsstilsjobb att vara frivilligsamordnare.

Man har inte så stor skillnad på jobb och privatliv som man oftast försöker ha i ett annat liv.

Att arbeta inom ideell sektor är något alldeles extra.

Och jag är förmäten nog att tro att vi gör en stor skillnad.


40 000 timmar utförda för av frivilliga för andra människors väl under förra året.

Det blir en otrolig massa skillnad det.


Många många har fått en vän som skingrar ensamheten.

Många ensamma mammor får avlastning och många frivilliga får den underbara glädjen att få låna en ny liten människa (eller flera) några timmar ibland....eller en helg.

Den gamla damen som inte orkar bära ner sina balkongmöbler från vinden längre,har fått dem nedburna idag - och dessutom fått hjälp att plantera och sätta upp pelargoner.

En annan kvinna som ville till sin mans grav på kyrkogården för att sätta nya blommor har fått både skjuts och sällskap och hjälp att plantera.

Ett flertal har idag fått ledsagning till läkare eller sjukhus.....


Listan kan göras ännu mycket längre men då tröttnar ni nog att läsa.

Var dag - inte bara vardagar finns det frivilliga som ger timmar av sin dag för att ge ett handtag, skingra ensamhet,finnas som stöd....med mera, med mera....

Var dag - året runt - ja till och med jul och midsommar....


Inte är det väl märkligt att jag är övertygad om att det finns otroligt mycket godhet!


Ha nu en underbar helg - som ger ny stuyrka till just DIN vardag!









Av Kaela - 23 maj 2014 11:10


 


Idag är det fredagen 23 maj och Desideria och Desirée har namnsdag!


Jag gratulerar!

Av Kaela - 23 maj 2014 09:33

 


Idag hörde jag en på mitt jobb säga till en av de andra:`"Du är så härligt jordnära".

Ordet fick mina tankar att gå igång....jordnära - nära jorden....vad menar vi.


Visst är det ett epitet som de flesta av oss skulle gilla att någon använde om oss.


Men vad menar vi egentligen när vi säger så?


Går jag till synonym-boken säger den så här:
Synonymer till jordnära: enkel, handfast, nära naturen, pragmatisk, verklig, realistisk!


Jordnära låter betydligt mera poetiskt än någon av sina synonymer.

Ger så sköna associationer av jordiga händer, blommor och grönt.


Vad får du för associationer utav ordet?



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards