Direktlänk till inlägg 13 januari 2015

"Jag är en människa"

Av Kaela - 13 januari 2015 06:15

    



Igår morse då jag vaknade var det riktigt vinterlikt.

Idag finns det snö kvar här och där, men mest som slask.

Det är 3+ så skillnaden mot igår morse är 9 grader.

Stora skillnader och särskilt märkbart när det ör under eller över nollan.


Några ord har funnits i mitt huvud de gånger jag vaknat till idag.

Jag avslutade arbetsdagendagen igår med besök hos en gammal dam som tillbringar sina dagar på ett äldreboende.

När vi skildes åt tog hon båda mina händer och sa...."jag är en människa".


Enkla ord men ord som fastnade.

Vad menade hon?

Känner hon sig så ensam trots andra boende och personal omkring sig....eller....


Jag vet inte - men orden lever inom mig.


Och jag tror jag kommer att bära dem med mig ganska länge.


Idag är julen definitivt slut.

Knut har namnsdag (grattis alla som bär det namnet) och det är tjugo dagar efter jul.

Tjugonda Knut dansas julen ut.


Och alla fina ljusstakar och stjärnor läggs till sin långa vila.


Hur kommer världen att se ut när vi plockar fram dem nästa gång?

Det vet vi egentligen ingenting om.

Vi kan bara överlmna oss till livet.

Det är det här ögonblicket som räknas.

När vi har lärt oss att leva totalt i ögonblicket fungerar allt i våra liv.

Då är det förflutna över.

Då finns ingen oro för framtiden. Då existerar endast ögonblicket. Då har vi frid i våra hjärtan. Genom att mera medvetet leva i ögonblicket behöver vi inte veta vad som skall hända.

Vi lever nu och tar emot framtiden - en dag i taget!


Önskar DIG en fin dag full av känslan av att du just nu är precis där det är meningen att du ska vara.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards