Alla inlägg den 17 februari 2015

Av Kaela - 17 februari 2015 09:18

 




Ingen av oss kan gå genom livet utan att drabbas av sorg och förlust.

Jag, liksom säkert du har mist människor.

Vänner och familjemedlemmar.


Och vi vet att det är tungt när saknaden sliter i oss.

Och vi känner ofta oro inför tanken på att möta den sorgen igen.


Oro heter en liten sak inne i en klocka och  hela tiden rörden  sig.

Den hittar ingen ro.

Så kan vår oro oclså kännas ibland.

Som något som rör sig inom oss.....ständigt - alltid.


Vi delar den här oron - vi människor på jorden.

Vi vet att det vi har idag kan tas ifrån oss imorgon.


Vi lever i en värld där människor förföljs och dödas.

Där många måste fly från land, familj och vänner för att starta på nytt i ett nytt land.

Där man inte ens alltid är välkommen.


Terrorhandlingar - något vi knappt kände till för ett par decennier sedan serveras vi nu mer eller mindre dagligen.

Inte underligt att vi nästan sätter morgonkaffet i vrångstrupen.

Det är lätt att ge upp  - att hitta gömställen - utom och inom oss själva.

Eller låta förtvivlan få övertaget och ge upp.


Men vi behöver inte låta det bli så.

Till oss alla vill jag säga: Förtvivla inte över situationen i världen.

Gör istället det du kan utifrån din förmåga och din plats i världen.


Det goda är lågmält - men när alla som vill göra gott kommer tillsammans och vågar stå för sin tro på de goda krafterna genom oss människor - då blir den ett segerrop.




Av Kaela - 17 februari 2015 06:16

 




Tidig morgon ger alltid en slags känsla av att man är ensam på jorden.

Fönstren runt  är släckta de allra flesta, bara här och där ser jag ljus.

Och ändå är det faktiskt inte direkt "svinotta" som man sa förr.


Igår blev arbetsdagen väldigt lång.

Jag var inte hemma förrän klockan var halvnio.

En snabb och sen middag av enklaste sort - och sedan var krafterna slut.


Det brukar bli minst ett par sådana dagar i veckan.

Det tar kraft - men det ger kraft också - när jag sista timmarna mötte våra nya frivilliga till kurs i Etik.

Vilket kapital av godhet!!


Jag är verkligen pririterad dom får möta så många härliga fina goda människor i mitt jobb och försöka hjälpa till med att kanalisera ut den godheten till de som behöver den!


Det borde göras mycket mera filmer om godhet.

För den finns!

Och den finns i betydligt större utsträckning än vi tänker oss.

Vi blir ju så matade med det onda i filmer och böcker s¨det 'ä alltför lätt att tro att godheten är död.


Vi behöver se den!

Och glädjas åt den!

Mitt i denna värld där ondskan alltför ofta firar triumfer.

Godheten är ofta så lågmäld.

Vi borde ropa ut den - den finns!


Idag har Alexandra och Sandra namnsdag och jag säger Grattis   


Grattis säger jag också till dig som har födelsedag   


Önskar er en skön firardag!


Och så en tanke att börja dagen med!


”Vi är inte bara här för att försörja oss. Vi är här för att berika världen”   
Woodrow Wilson






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards