Alla inlägg den 24 februari 2015

Av Kaela - 24 februari 2015 20:37

 



Vi som vandrat en bit på livsvägen och kanske till och med passerat livets middagshöjd  - visst kan vi fundera ibland, när vi tänker på alla tidsbesparande hjälpmedel vi har idag - och trots detta har vi aldrig haft så ont om tid.


När jag var barn kunde jag inte slå upp något på Internet - för det fanns inte.

Jag fick lov att ta mig till biblioteket.


Inte kunde jag skicka i väg några rader med e-post.

Brevpapper och penna och frimärke måste jag ha - och plita ner det jag ville ha sagt...och så var det hos mottagaren så där en två dagar efteråt.


Om jag var på stan och behövde få kontakt med någon fick jag leta upp en telefonkiosk...så stod man där med sina pengar i handen och väntade....och väntade....den som haft turen att hinna före hade oftast mycket att säga.


Tänk att man hade tid till allt det där.

Idag går det så snabbt....slå några slag på tangentbordet- uppgiften finns där...hala upp mobiltelefonen...och i nästa stund har man den man vill tala med på tråden.


Och ändå var vi inte lika stressade som vi är idag.

När vi fått så god hjälp att spara tid.

Eller - är det inte så?

Är det istället så att vi fått mera vi måste göra - bara för att det går att göra det?


Tänk om tid mest är en upplevelse.

Tänk om vi egentligen har lika mycket tid idag!

Tänk om vi till och med har mera tid idag.

Logiskt sett borde det ju vara så.

Och - om vi hade tid till allt detta då - vad gör vi då av all tid idag?


Jag förstår det lite bättre när jag läser i en tidskrift att  6 timmar och 5 minuter ägnar den genomsnittlige svensken mellan 9 och 79 år åt medier en vanlig dag!!!

Tänk - vi som skulle spara tid - eller ?

Var det inte så?



Av Kaela - 24 februari 2015 18:45

 




Varje dag går vi som bor i stad eller tätort förbi dem - tiggarna.

Jag vet att det finns många olika åsikter om det rätta....hur man ska göra....ska man ge....ska man inte ge....?


För min del ger jag ofta.

Och jag blir så berörd av blicken jag får.

Jag vill tacka dig okända medmänniska som livets hårdhet har tvingat till en trottoar i min stad.


Du ger mig tillfälle att reflektera.

Och ditt leende när jag böjer mig och lägger några kronor i din pappmugg gör mig alldeles knäsvag.

Hur orkar du le?


Vad du har mycket att lära mig!


Du ger mig perspektiv.


Och jag kan bara önska dig ett bättre liv.


Det liv du drömmer om!





Av Kaela - 24 februari 2015 16:48

 


Idag har jag varit på Framtidverkstad på Anhörig och Kunskapscenter här i stan.

Där möttes människor från både kommunala sammangang och från ideell sektor för att prata om hur vi ska kunna utveckla anhörigstödet för personer med annan etnisk bakgrund än svensk i vår region.

Superintressant och massor av god vilja.

 Om du inte kan läsa det som står på bilden så står det så här: De3t säkraste sättet att lyckas är att bestämma sig för att lyckas.

Och det är verkligen sant och gäller för i princip alla områden i livet.


Av Kaela - 24 februari 2015 06:19

 




Februari har inte många dagar kvar.

Det är ju den kortaste månaden på året.

Mars kallas ju ofta för den första vårmånaden.

Jag vill kanske hellre säga vårvintermånaden.


Ljuset som återvänder- lite mera dag för dag - det är så härligt.

Man kanske inte märker det varje dag, men om man tänker på samma tid förra veckan...ja då ser man att det ljusnar.


Jag tror att det allra svåraste med vinterperioden för de flesta av oss är mörkret.

Livet känns lättare när vi ser hur ljuset återvänder.

Även om det skulle komma en eller annan snödag så ljusnar det.....inget kan hindra våren.

Även om den ibland dröjer på steget.


Idag har Mattias och Mats namnsdag!

Jag gratulerar   


Gratulerar också dig som har födelsedag  


Och till oss alla önskar jag en dag när vi får en stund att stanna upp och verkligen känna hur ljuset därute återvänder.

Låta det få en återspegling i vårt inre.


Och - förstås - en tanke till oss att bära med oss in i dagen.


Mörker kan inte fördriva mörker. Endast ljus kan göra detta.
Hat kan inte fördriva hat. Endast kärlek kan göra detta.

Martin Luther King


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards