Direktlänk till inlägg 19 mars 2015

Barnet bor kvar längst inne i oss

Av Kaela - 19 mars 2015 06:05


 


Det är en vacker himmel jag ser när jag lyfter blicken och tittar ut genom fönstret.

En himmel som lovar en vacker dag!

Än så länge bor vi på en byggarbetsplats.

En stor kram sträcker sig mot skyn och mitt emot vårt hus håller ännu ett hus på att byggas.


Alla arbetare talar ett språk jag inte förstår.

Bara förmännen är svenskar.

En gammal skola som fått stå kvar mitt i nybygget är hem för dessa "gästarbetare"


Jag undrar, när jag ser dem, om de längtar hem.

Till sin familj.

Om det blir långsamt under kvällarna när arbetet är slut för dagen.


Nog kan man säga att vi fått en internationell arbetsmarknad.

Svenska byggnadsarbetare åker till Norge och jobbar eftersom det är bättre betalt.

Och hit kommer det män från ett annat land.

Troligen av samma orsak.

Att de tjänar bättre på att bygga hus i Sverige än i sitt hemland.


Nog är det pengarna som styr.


Idag ska jag träffa några som arbetar i en nystartad förening i  vad vi kallar ett problemområde.

Jag ser fram emot det.

Alltid lika spännande att träffa engagerade människor som arbetar för en bättre värld.


Det är ett byggjobb det också.

Fast inte lika synligt.


Jag gratulerar Josef och Josefina som har namnsdag idag!   


Och jag gratulerar också dig som har födelsedag och säger: Ett gott nytt levnadsår med en ros till dig!   


Önskar dig en bra dag!

En dag när du orkar vara närvarande i det som händer.


Också några tankar av Leo Rosten att ta med oss ut i dagn:


"Du kan förstå och relatera till de flesta människor bättre om du ser på dem – oavsett hur gamla eller imponerande de må vara – som om de vore barn. För de flesta av oss växer aldrig riktigt upp och mognar – vi växer helt enkelt på längden. Och för att vara säkra skrattar vi mindre och leker mindre och bär obekväma förklädnader som vuxna, men under dräkten finns barnet som vi alltid är, vars behov är enkla, vars dagliga liv fortfarande bäst beskrivs genom sagor."




  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards