Direktlänk till inlägg 22 mars 2015

Hopp - det är viktigt

Av Kaela - 22 mars 2015 06:22

 



Igår gick jag omkring med ett ord inom mig.

Har du läst mig en tid vet du att jag nu och då brukar skriva om ett ord som blivit närvarande i mina tankar.

Denna gången var ordet "hopp"!


Ord får mig att se bilder - och ordet hopp ger mig bilden av en mörk himmel där det finns en strimma ljus vid horisonten.


Hopp är också ett ord som kan ha två olika betydelser.

Ett konkret..".ett hopp över diket" till exempel.


Ett mera abstrakt...ett hopp om bättre dagar....nytt jobb....att möta en livspartner....

Om man letar synomymer till det sistnämnda så är de ganska många: förlitan, förtröstan, förhoppnig, förväntan, lit

Hopp för migär det som får mig att ha tillit till framtiden - att den ska bli god-för alla.
Att vi människor ska lära oss att prata med varandra istället för att ta till våld. Att alla människor på jorden ska få möjlighet att äta sig mätta och att ordet flykting försvinner....att alla lugnt kan bo i fred där de vill bo.

Så finns det ju andra, mera personliga förhoppningar...så som vi alla har.


Om vi tappar ordet hopp och dess innebörd blir vi räddare och räddare.
Vi börjar dra oss undan, rädda för att göra fel, eller bli attackerade av ett eller annat virus eller någon terrorist.

Våra murar av rädsla växer sig tjockare och tjockare, tills det är omöjligt att sticka ut en hand för att ge, eller ens för att ta emot.
Där rädslan regerar kvävs kärleken, där osäkerhet och förvirring har makten frodas girighet och egenintresse. sant än något annat.

 Så låt oss vara rädda om vårt hopp.

Hålla i det med båda händerna - bädda det djupt ner i vårt hjärta.

Aldrig glömma att så länge det finns liv så finns det hopp!


Nu är mitt hopp att du som fyller år idag får en fin dag då du känner hur älskad du är - och jag säger grattis till din dag och det nya evnadsår som ligger framför dig!   


Grattis säger jag också till Kennet och Kent som har namnsdag idag!   


Önskar oss alla en fin söndag och hoppas att de kloka orden här nedanför är något som du stoppar ner i dagens packning och ta med dig.


"Framtiden tillhör dem som tror på sina vackra drömmar”.    
Eleanor Roosevelt



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards