Direktlänk till inlägg 27 mars 2015

Tankar - men också ett recept på en indisk gryta

Av Kaela - 27 mars 2015 21:24

 



Jag sitter framför ett mysigt litet fönster.

Håller på att lära mig att jag bor här nu .

Det tar tid tydligen.

Har haft så jättetufft på jobbet sedan vi flyttade in att jag mest har sovit hemma.

Morgnanrna har varit tidiga och kvällarna sena.

Ikväll blev det lite tidigare hemgång.

Nöjd låste jag dörren och satte på larmet efter en dag med flera möten med dessa fantastiska frivilliga som jag har glädjen att samordna.

Tidigare än någon annan kväll i veckan.
Sedan hem och nu har jag ätit en härligt god midfdag - en indisk gryta som mannen i mitt liv lagat.


Varför inte ge er receptet som jag en gång i tiden hittade någonstans på nätet.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


3  medelstoramorötter i stavar

2 gula lökar, .

1 röd paprika.

2 msk olja

 1 msk curry

1 burk kikärtor

1 burk kokosmjölk

 3 bananer, skivade (

1 grönsaksbuljongtärning

jordnötter till servering

smaka av med salt och socker


Detta är alltså en vegetarisk gryta.

Man äter mycket vegetariskt i Indien


SÅ HÄR GÖR DU:

Skiva morötter och bananer.

Hacka lök och paprika

 Tillsätt curryn och låt den fräsa med i ytterligare några minuter.

Smula i buljongtärningen.

Tillsätt kikärtorna och rör om.

 Tillsätt kokosmjölk och låt försiktigt koka upp.

Häll i bananerna och låt det hela bli varmt.

Smaka av med salt och socker

Serveras med ris och jordnötter. Gärna Basmatiris.


Såååå gott- enkelt och billigare kan det knappast bli med en god middag.


Grytan har ett riktigt indisk-klingande namn: Kadala pachakkaya kootu


Tyvärr kah jag inte översätta det!

Om du kan blir jag glad att få veta det.


Och som vanligt har vi glömt att fota den färdiga grytan.


Så du får lov att göra den för att se hur den ser ut.


Nu är jag jättetrött, men ska se om jag orkar slutet av Skavlan.


Önskar DIG en god natt!


Och så - ett klokt ord att ta med oss in i sömnen


"Jag vet inte vägen till framgång, men vägen till misslyckande är att försöka vara alla till lags”.    

Bill Cosby


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards