Alla inlägg under mars 2015

Av Kaela - 12 mars 2015 20:44

 

Av Kaela - 12 mars 2015 19:44

 






Det du ser


är inte alltid


det som är


ytan speglar
din längtan



men när vinden
går däröver



ser du



att ytan


ändrar form



och att djupet


har en botten



du upplever


dragkraften



låter krusningen


fånga din blick



spegelbilder


visar upp sig



och fångar



ögonblicket


Kaela

Av Kaela - 12 mars 2015 16:20

 



Vi talar om valfrihet och tankens frihet.

Och det känns väldigt bra inombords när vi säger ordet FRIHET eller FRI!


Men ibland undrar jag hur fria vi verkligen är - här i ett av världens friaste länder.


Visst har vi jantelagen och Luthers katekes.

Men ingen av dem står långt fram på någons bokhylla idag vad jag har sett.

Och jag tror att vi känner att vi kan välja ganska fritt av det mesta.


Ändå sneglar vi på varandra.

Så innerligt beroende av att passa in.

Och den tanke som var rätt igår och som vi med mycket möda tillägnat oss - upptäcker vi plötlsigt är helt ute i kylan.


Vi vill vara lika andra.

Vi är rädda för att vara de individer vi är.


Jag vill uppmana oss alla att våga!


Våga vara de vi är!


Våga leva ut den person som gömmer sig under alla mönster som tvingats på oss.

Du behöver inte leva som någon annan.


Det som är utanför din person kan du inte påverka. Det vet jag!

 Precis som du vet!


Men vi kan välja glädjen, kärleken och hoppet !
Det är stort!


Det finns så gott om kopior.

DU är den bästa DU!!!










Av Kaela - 12 mars 2015 06:07

    


"Morgonstund har guld i mun" sa alltid min morfar då jag var liten och lite sur på morgonen.

Jag fick förklarat för mig att ordspråket betyder ungefär så att den som är uppe tidigt får mer uträttat och på så sätt kan öka sin inkomst.

För mig en lite väl prosaisk förklaring (även om det säkert är så att det var den ursprungliga betydelsen.9


Idag har min morgon här vid fönstret verkligen guld i mun.

Husetsom står en bit bort har fått nästan guldfärgade rutor av en uppgående sol som jag inte ser.än - men jag ser av dessa rutor att den är på väg.


Morgon är förväntan på vad dagen ska innehålla.


Jag hoppas det är så för dig också.


Jag tror att förväntningar är bra att ha. De driver en framåt.


För väntan  väntan före....innan något sker- en väntan på något jag inte sett- men ändå tror ska komma.


Jag tror på en bra dag!


En dag av möten.

Och möten har de flesta av oss under dagen.

Om så bara ett snabbt möte på gatan på väg till jobbet eller någon annan stans.

Ett leende som ges och fås.

Det gör vägen lättare att gå!


Grattis till Viktoria som har namnsdag idag!   


Och förstås - ett grattis också till dig som har födelsedag!   



Ett klokt ord att ta med oss ut i dagen:


Lyckan är inre, inte yttre, och därför beror den inte på vad vi har utan på vad vi är
Henry van Dyke




Av Kaela - 11 mars 2015 19:42

 


Jag är i den avundsvärda situationen att jag möter många livsöden i samtalen som ingår som en del i mitt arbete som frivilligsamordnare.

Idag var det ett sådant samtal som berörde mig djupt.

Min samtalspartner var en kvinna som vill bli frivillig (den vanligaste anledningen till samtalen - ett av samtalen med blivande frivilliga kallar vi djupintervju.)


Denna kvinna har för ett år sedan  förlorat sin livspartner som hon delat nästan 40 år med.

Och som hon hoppats få dela pensionärstiden med - få uppleva "de sista gyllne åren" i den tvåsamhet hon levt i större delen av sitt liv.


Men inte alltid blir det som vi vill.

Det fick hon uppleva en dag i maj förra året  när en hjärtinfarkt ändade hennes kärastes liv på ett ögonblick.

Detta var den djupa sorgens andra besök i denna kvinnas liv.

Hon miste sin förstfödde son i cancer då han bara var två år gammal.


När hon berättade detta sa hon: "För varje sorg är det som om man hade en viss mängd tårar, som måste gråtas ut om man ska må bra."

Och jag har gråtit!


Hinkvis med tårar.

Nu känner jag mig redo att ta tag i livet igen.



Hon talade om detta att försöka hitta sig själv - vem är jag - nu - ensam - efter att sedan ungdomen varit två?
Om  sorgen - den - -som människor har så svårt att ta emot från den som smörjer.

Något hon sa har stannat inom mig:
"I vårt samhälle  idag är det nog mera accepterat att vara onykter än att vara ledsen."


Jag avslutar dessa tankar runt det fina samtal jag hade idag med avslutningen av margareta Melins dikt: "Låta komma, låta gå."


Låt oss inte frukta livets smärta:
Den gör ont men gör oss inte illa.
Låt oss ta det bittra med det ljuva –
äppelblom och vinterns nakna gren.



Av Kaela - 11 mars 2015 12:50

Detta är första gången som kaktusen blommar. Så här vacker stod den när jag kom idag!! Någon sa att den behövde få stå ute under sommaren för att blomma! Det fick fick den göra i somras. I

Av Kaela - 11 mars 2015 06:01

 


Det ska bli riktigt skönt att gå till jobbet idag.

Även om jaqg anar att det finns en del att göra som samlat sig under min två dagars frånvaro.


Konferens är härligt.

Möten med andra som arbetar med samma sak som jag själv gör är oerhört inspirerande.

Ändå - det är de vanliga dagarna som vi finner oss mest till rätta i de flesta av oss tror jag.

Så också jag!


Jag är ju efter de här två dagarna fullproppad med nya visioner.....och drömmar.

Och

Vi behöver drömma.

Oavsett vad som hänt oss i det förflutna är vår framtid orörd.

Tänk på att varje gryning för med sig en möjlighet att börja ett helt nytt liv.

Drömmar har inget med ålder att göra.

Ingen är förung och ingen är för gammal.

Drömmar förändras över tid.

Men de är viktiga- de ger dig ju tro och hopp för framtiden.

Och hopp ger energi som ger entusiasm.

Så låt oss drömma idag - för att forma morgondagen till något vi längtar efter!


Så vill jag gratulera Edvin och Egon som har namnsdag idag!   


Och - förstås - dig som har födelsedag!   


Några kloka ord att ta med oss ut i dagen hitade jag på en tavla med tankeord häromveckan:


"Du kan inte få en vacker trädgård genom att rensa ogräs. Det får man genom att plantera vackra blommor och växter som man vill ha. Genom att vattna dem, ge dem näring, solljus och värme i lagom doser"
Sara Edhin


Av Kaela - 10 mars 2015 20:13

 



Hemma från Eskilstuna och konferensen slut.

Många intryck rikare.

Många återseenden av fina frivilligsamordnare från Helsingborg till Umeå.


Massor av tips och bra förelsäsare.

Nöjd, glad och trött har jag packat upp och tänker snart söka mig till sängen.

För med konferenser är det ju så - att det inte blir så mycket sömn.


Väldigt skönt att ha sagt upp mig från min post som vice ordförande i Frivilligsamordnarnas förbund.

Fyra år är lagom.

Nu får nya krafter ta vid.


Grattar lite för sent Torbjörn och Torleif som hade namnsdag igår...måndagen 9 mars.  

Och give vis dig som hade födelsedag igår. Hoppas ditt nya levnadsår börjat bra.   


En ros och ett grattis till Edla och Ada som har namnsdag idag 10 mars   


Och till dig som kanske äter födelsedagsmiddag just nu!   


En tanke att ta med dig in i sömnen:


Din livskvalitet avgörs helt av ditt bidrag till världen.

Genom att upphöja andras liv lyfter du sitt eget till dess högsta dimensioner.






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards