Alla inlägg den 12 april 2015

Av Kaela - 12 april 2015 22:30

 






Mörkret har sänkt sig sedan ganska länge.

Det är dags att krypa isäng om jag ska orka vara den jag vill vara imorgon på mitt jobb.

Det blir dessutom en lång dag.

Vi har en delkurs i vår grundkurs imorgonkväll.

Så det gäller att vara utvilad när väckarklockan ringer.

Önskar DIG en God Natt!

Ett klokt ord att ta med oss till mötet med John Blund:


"Att känna sympati är att vara åskådare. Att känna empati är att ha matchskorna på sig"
J.E

Av Kaela - 12 april 2015 20:23

 





För aprilnattens lockrop

ljuset som stiger


för tårarna i skrattet
för längtan och
hemkomst


för kraften
och svagheten


har jag vandrat en stund


hand i hand
med våren


Kaela

Av Kaela - 12 april 2015 17:31


 



I sin bok: "Tio tankar om tid" säger Bodil Jönsson bland mycket annat klokt: Det kan väl inte vara så att vi har så bråttom med att ha bråttom att vi inte hinner med något annat?


Vi säger ofta att vi jagar tiden - men det vi egentligen vill säga tror jag är att tiden jagar oss.


Jag tror att det ofta beror på att vi har så fullt upp att vi inte hinner landa i oss själva mellan de olika uppgifter som vi lagt på oss- eller som vårt arbete lägger på oss.

Brist på ställtid helt enkelt.
Tid att ställa om sig.


Jag vet själv så väl hur det är.

Jag har alltför dåligt med ställtid i mitt arbete.

Hinner inte tänka en tanke klart innan nästa uppgift drar i mig.

Därför är mina helger så viktigas.

Då försöker jag få tid att tänka mina tankar färdigt så jag är ordentligt förankrad i mig själv och vad jag vill med mitt arbete när måndagen kommer.


Ibland -  då jag förutom hela veckan även jobbar lördagen - eller söndagen blir jag så otroligt trött i huvudet.

Mina tankar har inte fått den vila som en hel helg ger.

Jag gissar att många av er känner detsamma.


Att få tänka-tid till eftertanke - och tid att tänka tankar färdigt....

det behöver vi alla!


Om vi har svårt att få till det måste vi försöka hitta de där små andningshålen som betyder så mycket för oss.

Om vi inte får dem - ja det är då utmattningen står och gläntar på dörren...


Dit vill vi inte komma.


Så låt oss se till att vi får tid för eftertanke och får möjlighet att landa i oss självmellan varven.





Av Kaela - 12 april 2015 10:24


 



Om man rycker loss enstaka bibelord ur sitt sammanhang kan man i princip bevisa precis vad som helst.

Det är vad KD- riksdagsmannen Tommy Dahlman gör när han proklamerar att homosexuella kommer till helvetet.

Bibeln måste alltid ses i hela sitt sammanhang - och då blir det betydligt svårare att få till så här konstiga åsikter och uttalanden.

Jag känner flera homosexuella som har en stark gudstro - men som aldrig känner sig välkomna i de olika församlingar där det finns andra med samma djupa gudstro.

För mig är det kärlekslöshet! Lagen kallar det för diskriminering!

Läs mera om detta

i GT

Av Kaela - 12 april 2015 08:17

    



Söndagen bjuder på hårda vindar och molnig himmel.

Men såna dagar måste ju också komma.

Utan dem skulle vi inte uppskatta soldagarna så mycket som vi gör.

Och utan dem skulle vi inte ha så grön och vacker växtlighet som vi har i vårt land.

Kanske tror vi att vi har mera regn än de flesta länder.

Men Belgien till exempel,  har faktiskt 200 regndagar per år - och utan att veta exakt hur många vi har i Sverige är jag säker på att vi ligger ordentligt i lä.


Just nu drömmer de flesta av oss om en varm skön sommar.

Och drömma måste vi göra.

Man brukar ju säga att för att uppnå sin dröm måste man vara vaken och beredd att ta i av alla krafter.

Men när det gäller vädret kan vi inte påverka de faktiska förhållandena.

Bara vår eget sätt att reagera på det.


Andra drömmar - där vi kan påverka -  de börjar också med vår sinnersta önskan.

Vi måste våga drömma, även när verkligheten ser illa ut -  eller kanske är det viktigare då än någonsin att drömma om bättre tid er.

Vi behöver drömma för att överleva och vi behöver drömma för att skapa en framtid som är bra för oss själva, och för så många andra som möjligt.


Och vi behöver uppmärksamma varandra och sporra varandra till att drömma -och till att göra allt vi kan för att omsätta våra drömmar till verklighet - eller så nära vi kan komma.

Att drömma om framtiden är att börja skapa den.


Nu till något mera närliggande:

Idag har Liv namnsdag och jag säger grattis!    


  Grattis säger jag också till dig som har födelsedag!


"Framgång är en dålig lärare. Vi lär det mesta om oss själva när vi misslyckas, var inte rädd för att misslyckas.
Brist är en del av processen för framgång.
Du kan inte ha framgång utan misslyckande. misslyckade människor är människor som aldrig misslyckas "
Robert T. Kiyosaki

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards