Alla inlägg den 23 april 2015

Av Kaela - 23 april 2015 21:55

 


Igårkväll var jag å mitt arbetes vägnar på Arbetets museum där det hölls en panelkväll om integration under parollen; vem är det som ska integreras?

Här ovan på bilden ser du nästan hela panelen.
Själv kan jag känna igen Norrköpings Tidningars chefredaktör och Socialchefen.


Oavsett vilka som satt i panelen.

Många viktiga frågor dryftades runt de bord som där grupper av deltagare tillsammans skulle hitta svar (om möjligt) på en redan färdig fråga som låg där på bordet.

På sin namnbricka hade man ett nummer - och man fick veta att man skulle gå till just det bord som hade detta nummer.

Vi lyckades inte lösa frågan vi fått: "Hur ska man få arbetsgivare och nya svenskar att mötas?"


Arbetets museum ska man verkligen besöka om man turistar i Norrköping.

En historia av svett och slit sitter nästan i väggarna.

Ibland kan jag väl tycka att det är lite snudd på ironiskt att ha en restaurang som väl nästan får betecknas som en lyxrestaurang högst upp i detta hus där så många gamla Norrköpingsbor slet ut sig innan de var femtio år.


Nu är det kväll och jag har just kommit hem.

Efter ett arbetsmöte med ett par ur styrelsen.

Denna vecka har jag faktiskt inte varit hemma före kl. 8.00 en enda kväll.

Så jag är ganska trött och ska snart stämma träff med han med paraplyet.


Till DIG vill jag önska en riktigt God Natt!


Ta med dig dessa tankvärda ord in i din träff med John.


"Varje möte sker i exakt den stund det är ämnat att ske. Vanligtvis när det kommer att ha störst inflytande på vårt liv."
Nadia Scieva

Av Kaela - 23 april 2015 07:57

 

Bilden lånad här


Idag - den 23 april är det Världsbokdagen.


Med anledning av Världsbok- och upphovsrättsdagen har Unescos generaldirektör Irina Bokova sagt:

”Det skrivna ordets historia är mänsklighetens historia."


I Katalonien är det en dag med fest och böcker och rosor.

För att i någon mån göra detsaamma hos oss gör Sveriges boklådor gemensam sak och delar ut 25 000 böcker till några av landets förstaklassare.( Det finns 115 000 förstaklassare) så det blir ungefär var femte elev)


För att högtidlighålla dagen har Norrköpings stadsbibliotek och också biblioteket i Mirum bokrea idag!


Kanske finns det något liknande i andra städer också!


I vilket fall - idag är dagen att köpa en bok, låna en bok och ge bort en bok.

Det skrivna ordet ska vi vara rädda om!


Av Kaela - 23 april 2015 06:08

 



Morgnar är något jag gillar.


Visst är jag trött när klockan sliter sönder tystnaden och kanske drömmen.

Men så snart jag varit uppe några minuter övermannas jag av den där känslan av nytt och fräscht som ju faktiskt varje morgon är.


Också idag skiner solen.

Och visst - utan tvekan är det lättare både att vakna och bli på gott humör när solen lovar en skön dag än när regnet öser ner.


Nu gäller det för oss att ta emot den här dagen på bästa sätt.


Visst vet jag att en del av oss kanske har det jobbigt på olika sätt på grund av motgångar, kanske sjukdom, ensamhet eller annat som gör livet svårt.

Till dig som har det så vill jag skicka en extra varm kram!


Plötsligt har vi - trots motgångar och svårigheter - en ny dag som en gåva i vår hand!

Ta hand om dagen på det bästa sätt du kan utifrån de förutsättningar just du har - just där du är.

Det tänker jag göra.


Och du - tack för att just DU finns i världen idag!!!
Det gör den mycket rikare!


Några visa tankar för dig och mig att ta med oss ut i dagen:


"Liksom jordens floder flödar från de högsta bergen och formar sin väg genom de djupaste dalarna, skär våra tårar en stig genom topparna och dalarna i vårt känsloliv."

Paula Becker


....och förstås.....



Grattis på namnsdagen Georg och Göran!  


Och grattis DU som har födelsedag!   

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards