Alla inlägg den 17 juni 2015

Av Kaela - 17 juni 2015 22:30

 



"Jag känner alltid sån förväntan inför midsommarhelgen! - så utbrast en kvinna jag pratade med idag.

Förväntan - väntan före - innan något ska ske.


Studier har  visat att om du talar om för en person att en maträtt smakar illa är sannolikheten stor att han eller hon  kommer att hålla med dig efter att han/hon har smakat.

Inte därför att det verkligen smakar illa utan därför att förväntningarna är så starka


Förväntan är ett "ljust "ord - enligt mig - men som man märker av att läsa om den här studien kan det även finnas negativa förväntningar.


Kan det vara så att våra förväntningar är självuppfyllande!

Vi vet ju också att om vi tror på den bot läkaren föreslår och förväntar oss att bli friska av den så ökar våra chanser att bli det maximalt.

Och nu talar jag inte om placeboeffekten.

Att jag tror jag får en smärtstillande tablett när det i själva verket är ett sockerpiller.


Jag tror faktiskt att förväntan kan göra oss både friskare och lyckligare.


Jag tror ju inte att vi kan jaga bort molnen och det som droppar ur dem genom förväntan.

Inte locka fram solen heller.

Så om väder är det vi tänker på när vi säger att vi förväntar oss en fin midsommar kan vi inte påverka det.


Men vi kan påverka oss själva.

Jag förväntar mig en fin midsommar för jag ska träffa människor som är oerhört betydelsefulla för mig - mina barn!

Nu är det bara en arbetsdag kvar innan vi firar midsommar!

Och två nätter.


Jag ska krypa till kojs och  förvänta mig att få sova gott!

Förvänta dig detta du också!


Önskar dig en skön nattsömn med vackra drömmar.


Ta med dig citatet in i drömmens rike!


"Tro är att ta det första steget även om du inte ser hela trappan".

Martin Luther King







Av Kaela - 17 juni 2015 20:42

 


Det gör inget om det regnar, bara jag får din sill, sa en av mina döttrar en gång inför en annan midsommar! 

Av Kaela - 17 juni 2015 18:45

 I vår "Unga-mammor-grupp finns en liten go mamma som bara är 16 år.

Hon och hennes ettåring var på besök idag och deltog i vårt morgonkaffe.

När jag satt och iakttog den här lilla människan rann Per Harlings dikt upp i mitt minne.

Kan det sägas vackrare än han gör i den här dikten som jag är ganska säker på också är tonsatt.

 

   Obs! Bilden har inget samband med det jag berättar. Min privata





I en värld full av kosmiska under ser barnet det vi inte ser.
Ett löv som en vindpust gjort sönder blir en ängel som dansar och ler.
"Ser du änglarna, pappa, som dansar? Hör, vilken vacker musik!" 
ropar barnet och spelar på harpan med strängar av garn på en spik.
Men vi ser inte lekarnas mönster, vi hör inte låtsasmusik.
Vi har bommat till våra fönster mot glädjen som var så unik.


Så dansa med änglarna, dansa mitt barn.
Lek medan lekarna finns.
Sjung till din harpa med strängar av garn,
så länge du sångerna minns.
En dag skall du finna att alla är barn
i en större och klarare lek,


Per Harling



Där alla får dansa bland änglar och garn,
där ingen har tid med nåt svek.

Av Kaela - 17 juni 2015 15:22


 




Just nu kommer jag ofta hem runt 20.00 på kvällen - och är jättehungrig.


Jag har ett par pastarätter som går snabbt och är goda och mättande - de blir räddningsplankor.



För att göra Spaghetti med bacon och ost behöver du ha detta hemma:


500 gspaghetti
4 s tägg
2 kr msalt
1 msk olivolja
2 ms ksmör
1 st vitlöksklyfta, hel
200 g bacon, strimlat

5 msk parmesanost, riven

(parmesanost är godast men annan lite starkare ost fungerar också)

svartpeppar


Så här gör du:


Koka upp lättsaltat vatten under lock i en kastrull.

När vattnet kokat upp lägg genast ner spaghettin och koka den enligt anvisningarna på förpackningen.

Vispa ihop äggen med salt under tiden som pastan kokar.

Värm olja och smör i en kastrull och lägg i vitlök och bacon.

Fräs dem sakta tills de mjuknat utan att ta färg, i ca 5 minuter.

Ta upp vitlöken som kastas.

Häll över den färdigkokta pastan i kastrullen med bacon.

Rör om och dra kastrullen från värmen.

Häll ner äggsmeten i kastrullen, tillsätt hälften av osten och strö över svartpeppar. 

Rör om tills äggsmeten börjar stelna men fortfarande är krämig.

Rör ner resten av osten.


Lägg till lite grönsaker av det du har hemma och festmåltiden är ett fakltum

Snabbt gåt det och gott är det!


Ät och njut!!





Av Kaela - 17 juni 2015 06:33

 



En väckarklocka som inte ringer.....vilken tur att man har tiden  "i kroppen" och vaknar ändå.

Visserligen en kvart försent men jag hinner.


Både i tid och att önska oss en dag full av ögonblick när vi känner att vi är precis just där vi ska vara.


Ett citat att ta med oss ut i dagen måste vi ju också ha!


"Det finns mer i livet än att öka farten."


Mahatma Gandhi

Av Kaela - 17 juni 2015 06:30




Grattis på namnsdagen onsdagen 17 juni Torborg och Torvald!  



Stort grattis till dig som fyller år idag!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards