Direktlänk till inlägg 22 juni 2015

Hellre säger jag tillfreds än lycklig!

Av Kaela - 22 juni 2015 06:17

 





Ibland kan jag dra mig för att använda ordet "lycka!.

Det låter snudd på euforiskt och kanske inte precis som ett dagligt tillstånd...men det är samtidigt svårt att ersätta med något annat ...så det finns med här i mina morgontankar...


Lyckan är så speciell så att den kan aldrig ta något från någon annan för att göra dig eller mig lyckligare....alltså - lycklig kan man inte vara på nån annans bekostnad...då är det inte lycka.


Men vad är lycka då - för mig? för dig?

Lyckan har nästan alltid med någon annan att göra....att vilja någon väl...att göra något gott för en annan människa..utan en tanke på egen vinning.

För så märkligt är detta med lycka konstruerat - att börjar jag göra goda saker för andra- med detta enda i tanken - att själv bli lycklig...då kan jag känna mig blåst.

Jag måste gå någon till mötes på hans eller hennes villkor om jag verkligen vill hjälpa.

Det är där man kan växa,utvecklas och skapa ringar på vattnet.Som berör flera människor på ett bra sätt.
För det är genom att ge som vi får,och genom att förlåta, som vi får förlåtelse.

Det är genom att älska som vi blir älskade.


Kanske radar jag självklarheter på varandra...du vet redan detta...

Så sant- men världen ska frälsas genom repition har någon sagt.

Och du...jag tror det är så att vi människor läcker...alltså...vi glömmer och behöver ständigt påminnas.


Det borde vara enkelt - detta med lycka som kommer genom det goda jag gör - men det behövs en god grund.

När grunden saknas.Då får man börja byggabit för bit....

Men - var hittar jag det som ska sätta samman grunden i mig?

Det kan var och en av oss bara avgöra själva.


Men en sak är säker - den som vill hitta det gör det!


Många tankar så här i början på en ny vecka!


Ta med dig citatet här nedanför ut i DIN dag!


"Vi växer inte i medgång. Det är utmaningarna som lockar fram växtkraften inom oss."


Okänd tänkare

 
 
Anne-christine

Anne-christine

22 juni 2015 11:01

De sista orden är kloka och Sanna.
Lycka är ett sinnesstånd...
Man kan känna ett lyckobrus som bara kommer för att i nästa blick vara borta. Puts veck. Vad var det som hände??
Att känna lycka är ju åxo tycker jag samma sak som att känna tacksamhet. Och tillfreds med sitt inre. Sin själ. Sånt här är intressant.
Den sanna lyckan och det som gör oss tillfreds med oss själva är det vi har skapat och förtjänats av oss själva.
Meningen är ju att vi ska vara kärleksfulla mot varandra. Sprida kärlek omkring oss. Då blir åxo världen sååå mycket bättre.

Nä oj så mycket jag skrev i min kommentar idag. Ja så kan det gå när man kommer igång med ämnet "livet"

Jättevacker bild.
Ha en härlig dag.

Kram.

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

22 juni 2015 11:51

Härligt med långa kommentarer tycker jag.
Ja det är ju så det är.
En otacksam människa saknar möjligheter att vara lycklig.
Tacksamhet är en god och bra ingrediens för att känna sig tillfreds med livet och sig själv.

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards