Direktlänk till inlägg 25 juni 2015

Minns du......?

Av Kaela - 25 juni 2015 13:09

 




Minns du?


- Hur ofta säger vi inte det till varandra egentligen.

Oftast avser vi någon särskilt framstående gemensam upplevelse, när man frågar någon som man räknar med har en viss händelse eller en viss dag i sitt minne.

Precis som vi själva har.


Om då den andre svarar:
_- Nej du, jag är ledsen, men det minns jag inte alls!


Ja, då blir vi ordentligt förvånade.


När vi minns någonting, liknar det ofta en film som spelas upp inom oss.

Vi ser framför oss vad som hände och om vi koncentrerar oss noga kan vi lägga märke till detaljer.

Det är lätt att tro att minnet fungerar som en biograf i din hjärnan.
En biograf som spelar upp våra minnen när vi påminns om dem genom en doft, en röst, ett synintryck eller kanske en känsla.


Men vi är olika och vi bevarar inte alla minnen exakt lika.

Ändå undrar vi ibland?
Varför har du glömt och jag minns?


Glömska kan ju ta sig många uttryck och bero på många olika saker.  Kanske inte har lagrat informationen som  du har gjort.

bland kan andra upplevda händelser hindra den första från att kommas ihåg.


Om man sover strax efter man inhämtat ny information glömmer man mindre än om man är vaken en lång tid efteråt.

Den anledningen kan det vara.

Men det kan ju också vara så att det du tyckte var positivt upåplevdes negativt av den andre.

Och man glömmer gärna tråkiga saker.

Medan man kommer ihåg roliga.


Oavsett - detta med minne är oerhört intressant.

Hur minns vi och varför minns vi?
Och varför glömmer vi?


Det finns en hel del forskning på området, men ändå blir det ju mest bara teorier man kommer fram till den vägen.


Jag har iallafall en så fullständigt intensiv morgon och förmiddag bakom mig att jag inte minns allt.

Om jag skulle återge den skulle det nog fattas en del.


Jag önskar DIG en lika fin eftermiddag som jag ska ha.

Jag sitter just nu med uppgiften att dokumentera vårens verksamhet på mitt jobb..

Imponeras av att den är så stor som den faktiskt är!


Och - nej - jag vågar inte lita på minnet här - utan går till min agendas dagliga små anteckningar


De är en god hjälp att minnas.


Och på tal om det så tittade jag i 2014 års agenda - samma dag som idag - den 25 juni.

Upptäckte en lite rolig sak som jag faktiskt inte alls minns- kl. 13.00 för prick ett år sedan var det 14 grader varmt i Norrköping.

(jag som minns förra sommaren som så varm och solig!)

Där ser man.
Det är inte bara så att vi helst minns roliga saker.
Vi förskönar gärna också våra minnen - omedvetet förstås.


Och du - varsågod - ta med dig citatet här nedanför in i din eftermiddag!


"Alltför ofta är vår inlärning, vår kunskap och vår hantering av tillvaron alltför mycket koncentrerad på teknik så att vi glömmer själva människan."


Dag Hammarskjöld






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards