Alla inlägg under juni 2015

Av Kaela - 28 juni 2015 22:45

    



Vi tror att vi har skapat en bekvämare värld än vad vår mamma, vår mormor eller mormorsmor hade.

Mormor måste hämta in vatten från en pump på gården, hugga och bära in ved och hålla elden vid liv i stugan, skurgolv som måste skuras med rotborste och såpa på knä.

Bara ett rum och kök och flera barn var mångas lott på den tiden.


Men är det så ssäkert att vi har fått ett enklare liv.

 

Jag tvivlar.

 

Är vi nöjda och känner att livspuzzlet går ihop?
Sällan tror jag - de flestaa  av oss känner oss fångade i olika ekorrhjul.


Vi tror att vi har skapat en bekvämare värld än vad vår mormor eller mormorsmor hade.


Hon måste hämta in vatten från en pump på gården, hugga och bära in ved och hålla elden vid liv i stugan, skurgolv som måste skuras med rotborste och såpa på knä.


Bara ett rum och kök och flera barn var mångas lott på den tiden.



Vad är målet vi jagar emot?


 


Målet som heter "senare- en annan gång- sedan"
Men sedan gäckar oss och infaller sällan.
Vi är fångar i den frenetiska jakten på det där som skall göra oss tillfredsställda, ja t.o.m nöjda.
Nöjda utan att vi vare sig är dumma eller liknöjda.


Verkligt nöjda.


Det goda livet nu och inte sedan.


 


Vad är det då vi jagar när vi söker det goda livet?
Först kan man i varje fall konstatera att det är en jakt på bred front.


Vi jagar det lyckliga och det lyckade livet, det friska, omväxlande och utvecklande livet, det bekväma, njutningsfulla och roande livet för att nu ta något av det som ingår i det som sammanfattas med begreppet det goda livet.
Men inte lyckas vi något vidare.


Den stigande frenesin i jakten på det goda livet tolkar åtminstone jag som ett tecken på att vi letar efter det vi söker där vi inte kan finna det.


 


När det t.ex gäller det där med lyckan så fokuseras ju ofta på relationer.
Det gäller att hitta den rätte eller den rätta.
Och det finns ju teoretiskt sett många att välja mellan, och urvalsmetoderna ter sig onekligen rätt slumpmässiga.


Så då är det väl inte mer än rationellt att ha en känsla av beredskap för att det rätt vad det är kan dyka upp någon som är bättre.
Så därför har man sin nuvarande partner till något slags påseende.
Dög visserligen en gång  -  men duger han/hon fortfarande?
Det är frågan.


 


Och det där med nöd och lust som kyrkan pratar om det gäller inte i en modern tid.
Varför skall konsumtionssamhällets normer bara gälla prylar?
Ser jag någon som verkar bättre så varför inte satsa på vederbörande.


I varje fall prova en smula.
Det är väl inte hela världen med lite otrohet, man kan ju se det som en ständigt pågående marknadsundersökning.


Och så rätt vad det är kommer tvillingsjälen i min väg.
Livet blir äntligen lyckligt.
Men hur länge?


Börjar det inte skava någonstans?


Lika bra att börja jaga igen.


Vi ska ju inte bara vara lyckliga - vi ska VARA lyckade också.



Det är makten, rikedomen och anseendet som lockar.
Det handlar om karriären, de rätta kontakterna, bostaden i det rätta området, den rätta bilen, mysigt sommarhus, segelbåt, semester på de rätta ställena.
De nödvändiga attributen är många.


 


Livet brister ofta- just för att vi håller på att jaga oss sönder och samman i jakten på något som ska bli vårt sesam öppna dig!


 Och ibland väller mörkret upp.




Hjärtinfarkt eller i bästa fall bara den stora tröttheten - utmattningsdepressionen.



Det gäller att vara frisk.
Något som erfarenhetsmässigt har visat sig inte vara särskilt enkelt.

Sjukskrivningarna ökar igen.

Och mest tycks det som om kvinnor drabbas lite oftare än män.
 


 


Inte undra på om vi längtar tillbaka ibland - till en tid av kanske hårt slit- men med en förnöjsamhet som gav mer än allt annat kan ge.

Vi bara måste bli rikare, snyggare, lyckligare, friskare!

Och yngre förstås!

Om det nu bara var möjligt!



Då gäller det att sätta fart så vi glömmer hur trötta vi är- hur besvikna- hur desillusionerade.
Nytt, fortare, större, bättre och .......

Och målet hägrar.

Vilket mål!


Den som kommer snabbast till graven vinner - eller?

 

Vi tror att det ska komma ett "sedan" när vi ska få njuta av allt detta vi kämpat för.

Men sedan gäckar oss och infaller sällan.
Vi är fångar i den frenetiska jakten på det där som skall göra oss tillfredsställda, ja t.o.m nöjda.
Eller - blir det kanske liknöjda.


Men visst vill vi  egentligen ha det goda livet nu - medan barnen finns hos oss, medan vi ännu orkar njuta!

Innan vi jobbat oss bort från den vi älskar-men  oftast är för trötta för att visa det.

NU - innan det är för sent!

 

 

Inte undra på om vi längtar tillbaka ibland - till en tid av kanske hårt slit- men med en förnöjsamhet som gav mer än allt annat kan ge!


Kan man hoppa av karusellen.

Ja till viss del i varje fall.

Byta jobb.

Kanske gå ner i både lön och anseende men vinna ett betydligt bättre mående.


Sälja sommarstället eller båten.

Mindre att bekymra oss om.


Framför allt ge oss tid att sitta ner och fundera hur vi vill ha det!

Verkligen vill ha det - innerst inne!


Oj detta blev långt  - men min trötthet räddar dig från att det skulle bli ännu längre.


Nu är det snart dags att krypa isäng så jag orkar den nya veckan.

Det kanske är detsamma för dig....


Då önskar jag oss en god nattsömn och en morgondag som vi vill ha den!


Här kommer citatet.




Genom att på alla upptänkliga sätt försöka
 liva upp våra kroppar på utsidan
avlägsnar vi oss ofta ännu längre från vår kärna.


Therese Bertherat

''





Av Kaela - 28 juni 2015 14:14


 


Jag tror att jag gav ett halvt löfte om att ni skulle få se någon av min barndomsdikter

ur den pärm min mor sparade dem i.


Detta är den allra äldsta- och det står på den att jag var åtta år.


Hur blir det när man är död

får man vingar då

så man kan komma

upp till himlen den blå


Och komma fram till porten

som vaktas av sankte per

och få träffa alla de andra

som dom säger ska vara där

Kaela

Av Kaela - 28 juni 2015 09:29

 




Häromdagen stod jag i kön i snabbköpet.
Överlastade vagnar,rynkade pannor,tramp, tramp...är det min tur snart!

En bit framför mig stod en en liten flicka bredvid familjens överlastade varuvagn.
En äldre dam sträckte plötsligt ut handen och smekte flickan över den blonda kalufsen medan hon frågade: "Vad ska du bli då, lilla vän, när du blir stor?"
Flickan såg förvånat upp i det leende ansiktet och svarade: "Bli - jag är ju!"
Flickans ord fick mig att minnas min egen barndoms tanter och farbröder och deras frågor om vad jag skulle bli...och jag tänkte precis som flickan...jag är ju!

Förresten - har du tänkt på att det heter HUMAN BEEING och inte HUMAN DOING?

Av Kaela - 28 juni 2015 07:54

 


Vilken underbar sommarmorgon som grytt!

Solen har knappast ett enda moln att kämpa med.

Den kan flöda precis överallt!


Om den gamla Bondepraktikan har rätt  kommer juldagen att se ut så här.

"Är denna dag mycket varm, blir det i stället sträng köld på juldagen.
Skiner solen hela dagen från en klar himmel, blir förhållandet detsamma på juldagen."


Idag känns det långt till juldagen - och det gäller att ta emot denna dag som den gåva den är.


En dag när det är lätt att vara glad och lätt att tycka om dem vi möter.

Människor ler ju när solen skiner.

Och leende människor gillar vi!


Le du också!


Det går alldeles utmärkt att öka sin självkänsla genom att le  - utan speglar eller andras närvaro.

Det är helt enkelt så att ju mer du ler, ju bättre blir du på att vara glad.


Eftersom leenden är så underbart smittsamma så betyder det att ju mer du ler mot andra ju mer kommer andra att le mot dig.

Och ju  ju fler leenden kommer du att vara omringad av.

Du kommer att upptäcka att det är betydligt enklare att känna sig som en underbar människa (som du ju faktiskt är) när andra människor ler mot dig hela tiden!


Önskar dig en härlig sommardag där du får många orsaker att le!


Ett citat att ta med oss ut i dagen:


"Ett leende kostar inget men skapar mycket.
Det dör bort på ett ögonblick, men dess minne varar ibland för evigt.
Det kan inte köpas eller säljas, ty sådant är leendet att det inte är värt ett grand, om det ej skänks bort.
Om du därför brådskande och jäktande möter någon, som är för trött att ge dig ett leende, så skänk henne ett i stället.
Ty ingen behöver ett leende så mycket som den, som inte själv har något att ge.

Okänd tänkare





Av Kaela - 28 juni 2015 07:22




Grattis på namnsdagen idag - den 28 juni Leo!   



Du som har födelsedag idag - ett stort grattis även till dig!  


Av Kaela - 27 juni 2015 21:30

En kvällspromenad i kvardröjande sol med mannen i mitt liv i vår underbara park.

Först passerar vi den mäktiga Matteuskyrkan!

Som enligt vad jag hört ska renoveras.

Hoppas det sker på ett varsamt sätt.

Den är så vacker - eller vad säger du av det du kan se på bilden.


 


Så vidare in i parken.
Människor strosar och sitter på bänkarna.

Även om det med tanke på vädret är ganska folktomt, vilket troligen beror på Bråvalla-festivalen.

Underbart för besökarna där att vädret blev så fint.

Ikväll är ju sista kvällen.

Imorgon klockan 12.00 ska området vara tömt.


 


Precis innan vi lämnar parken för att gå de få stegn in mot vår port bedövas vi av doften av jasmin.

Får nästan hålla i mig för att motstå frestelsen att nypa en liten kvist och ta med mig hem.

M   en så får man ju inte göra.

Så det är bäst att låta bli!

Bara dra in doften och bära den med mig hem i minnet!



 


Nu faller mörkret stilla.

Men ikväll ska jag inte lägga mig tidigt utan  se en film.

Från Netflix.

Som jag länge velat se.

Ser fram emot det!


Och önskar DIG en riktigt ´fin kväll och så småningom en skön sömn!


Varsågod - ett citat att minnas - tills vi ses igen....


Människor som lyfter världen framåt och uppåt är de som uppmuntrar mer än de kritiserar.
Elizabeth Harrison



Av Kaela - 27 juni 2015 20:18

 



Denna soppa är verkligen supergod.

Som med de flesta recept jag har är ursprunget från nätet, men jag minns inte var.

Ofta förändrar jag det lite andra gången jag gör det.

Det har jag också gjort med denna supergoda mandelpotatis och purjolökssoppa med smörgås.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA TILL SOPPAN.

8 medelstora mandel- potatisar

1 purjolök

7 1/2 dl hönsbuljong

7 1/2 dl vatten

25 g smör

3 msk olivolja

2 st lagerblad


TILL OXBRINGESMÖRGÅSEN BEHÖVER DU HA DETTA HEMMA:

200 g kokt, rimmad oxbringa

4 skivor ljust surdegsbröd

2 dl keso

1 msk cidersenap

pepparrot

salt

smörgåskrasse


SÅ HÄR GÖR DU:

Skala och dela potatisen grovt.

Skölj och strimla purjolöken.

Låt löken svettas i smör och olivolja, utan att ta färg.

Tillsätt potatisen, timjan, lager-blad, oxbringsspad och vatten.

Låt koka upp, sänk värmen och låt sjuda i cirka 40 minuter.

Kör med mixer

Klar att servera.

För att ge en fin synupplevelse - lägg gärna lite grönt av vad du har hemma på soppan före servering.


SMÖRGÅSEN

Blanda keso, cidervinäger-senap, salt och peppar.

Rosta brödet.

Skiva oxbringan tunt.

Grovriv pepparroten.

Bred ordentligt med senaps-kräm på den rostade mackan, lägg på den tunt skivade oxbringan, pepparroten och avsluta med smörgåskrasse.


 
 
  



Av Kaela - 27 juni 2015 11:47

 




Min mamma var den som gav mig kärleken till poesin.

Hennes favoritpoeter har med tiden också blivit mina.

Hon uppmuntrade mig att skriva när jag kom med de små alster jag skrev som liten tjej.

Någon gång kanske ni kommer att få läsa någon av dem.

Mor samlade dem i en liten pärm.


Me4d tanke på den hmor var lästes flera dikter på hennes begravning.

Både vid begravningsgudstjänsten, vid graven, och vid minnes-stunden efteråt.


Min moster läste denna dikt av Nils Bolander som var mammas absoluta favoritpoet och som har en mycket stor plats i mitt hjärta också.


Så vill jag minnas dig:
det vänliga vemodet i dina glansiga ögon,
sprängfyllt av tacksamhet och tillit,
skimret kring din fuktiga panna,
ren som morgondagg och fjällvind,
vallfartssången,
för sångmästaren, med strängaspel, en psalm –
resfebern i dina fladdrande pulsar,
brännande av tyst förväntan,
hela du – en lärkvinge av längtan.


Så vill jag minnas dig:
lovsång för livets skull,
hemfärdssång för evighetens –
en spröd men kristalliskt klar melodi
från ett utslitet instrument.


En glödlampa brinner klarast
strax innan tråden ska brista.

Du var som underbarast
i det skymmande sista.

Så vill jag minnas dig.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards